Slovenke na svetovnih modnih brveh

26. 3. 2010

Slovenci se lahko pohvalimo s kar nekaj svetovno uspešnimi manekenkami, ki so ali še vedno delajo prav v vrhu modne industrije. Od Anke Senčar, ki si je v času Jugoslavije začela utirati pot, do Valerije Kelava, ki je šele začela delati prve profesionalne korake.

Anka Senčar

Anka je ena izmed prvih, če ni kar prva slovenska manekenka, ki je bila izredno uspešna po vsem svetu. Pravi, da je postala manekenka, ker jo je mož varal s tedaj že poznano manekenko. Kakorkoli že, dobesedno čez noč je postala najboljši slovenski fotomodel in le nekaj mesecev zatem tudi jugoslovanski. Bernarda Jeklin jo je označila celo za najuspešnejši slovenski fotomodel vseh časov.

Odkril jo je Stane Jerko, pozneje pa jo veliko fotografiral Ivan Balić, s katerim sta se skupaj učila in dosegla vrh modnega sveta. Ko je začela z manekenstvom, pri nas še ni bilo agencij, in tudi potem je ostala sama svoja gospodarica. Na Modefestu v Trogiru jo je v množici manekenk opazil Gunnar Larsen, ki jo je takoj odpeljal v Pariz.

Z manekenstvom se ni več ukvarjala, postala je fotomodel. »Konkurenca je bila seveda velika, a imela sem srečo, da sem postala svetovno znana že po Gunnerjevih fotografijah, ki jih je pošiljal uredništvom modnih revij po svetu. Tako je moje ime prišlo na ušesa vsem v modni industriji. Prek Gunnarja sem sodelovala z veliko fotografi, pri tem pa mi je seveda pomagal tudi ustanovitelj agencije Elite Model Management John Casablanca, « se spominja.

Najbolj je ponosna na fotografiranje za revijo Vogue, fotografirala pa se je še za znamke Dior, Nina Ricci, Ralph Lauren in Gil Lacros ter bila obraz Max Factorja in L'Oréala.

Manekenstvo jo je pripeljalo v igralske vode, kjer je prav tako pokazala izredno nadarjenost, kar ni preveč presenetljivo, saj izhaja iz znane igralske družine. »Rada imam kamero in ona mene. Korenine me niso mogle pripeljati nikamor drugam kot na film in sliko, « pove iskreno. Poleg stranskih vlog je odigrala tudi glavno vlogo v filmu Trst. Prejela je tudi tri nagrade, za najboljšo igralko leta na festivalu filma v Taormini, nagrado mesta Rim za najboljšo igralko leta in nagrado za najboljšo debitantko na canskem festivalu. Anka je napisala še knjigi To sem jaz, jaz sem Anka in Ankina moja Afrika, počasi pa piše še tretjo.

Potem ko je živela že na vseh celinah sveta in v vseh največjih modnih prestolnicah, si je za dom izbrala Egipt, kjer lahko ob Rdečem morju iz svojega stanovanja lovi ribe.

Ana Colja

Svoje prve manekenske korake je naredila precej pozno, pri 21 letih, ko se je udeležila tekmovanja Supermodel Slovenije. Kmalu je podpisala pogodbo z agencijo Beatrice in odpotovala v Milano, kjer je delala za znamki Fendi in Antonio Fusco ter snemala za Vouge, Marie Claire in Elle. Nato je odpotovala v London, kjer je sodelovala z L'Oréalom, Avonom, Lacostom in drugimi. Sledil je Pariz, kjer je delala za Armani Jeans in so jo vabili k Givenchyju, vendar ponudbe ni sprejela, saj ji francoska prestolnica ni bila preveč všeč, vrnila se je v London. Nekaj časa je kariero gradila še v Hamburgu, kjer je snemala za različne kozmetične velikane.

Manekenska kariera jo je popeljala po vsem svetu, kar se Ani zdi velika prednost tega posla, saj je spoznala veliko kultur in se naučila kar nekaj jezikov. Nekaj časa je živela tudi v Avstraliji, kjer je sodelovala s Cosmopolitanom in Chanelom. »Ponosna sem na vsako delo, ki ga dobim, saj tako dokažem sebi, da radi delajo z menoj in da so zadovoljni z mojim delom. Če sem popolnoma odkrita, se veliko klientov niti ne spominjam več, saj manekenstvo jemljem kot resno delo in me moda nekako ni nikoli zanimala, čeprav delam v njej, « pravi svetlolaska.

V Sloveniji ni nikoli delala kot manekenka, tega si ni želela: »Slovenija je moj dom in zatočišče, kjer želim svoj mir, domov pridem na počitnice.« Pred dobrim letom je podpisala pogodbo z LA Models, v Los Angelesu pa tudi živi. Trenutno je zelo zaposlena, saj poleg manekenskega dela obiskuje igralsko šolo Ivane Chubbuck.

Nuša Šenk

Nuša je manekensko kariero začela pri 15 letih, ko je posnela svojo prvo kampanjo za Mango v Španiji. Po tem si je izkušnje nabirala še v Londonu in Milanu, nato pa pristala v New Yorku, kjer je podpisala pogodbo z agencijo New York Models in pod njenim okriljem je še vedno.

Je prva Slovenka, ki se je fotografirala za revijo Vogue, sodelovala pa je tudi v kampanjah znamk Marc O'Polo, Armani, Versus, Levi's, Anteprima, DKNY, Kookai, Wella, Boots, mod's hair, Swarowski, Gubelin Jewelry, Schwarzkopf . . Kot manekenka je nastopila v filmu Seks v mestu, kjer je posnela kader o modni reviji in na snemanju spoznala igralko Sarah Jessico Parker.

Kot vsaka uspešna manekenka je prepotovala že skoraj ves svet in delala v modnih prestolnicah, kot so Pariz, London, Milano in New York. »Ko pomislim na svoje prve korake, se spomnim le lepih stvari. Slabe in naporne trenutke hitro pozabiš, a seveda je bilo na začetku težko, predvsem zaradi domotožja. New York je prekrasno mesto, kjer sem se na srečo hitro počutila kot doma.«

Pravi, da je manekenstvo tudi na splošno naporno. »Veliko si sam, saj večino časa preživiš na letalu in potem z ljudmi na fotografiranjih. Včasih kar pozabiš, kje stanuješ, ker toliko potuješ. Večinoma si prepuščen sam sebi in svoji iznajdljivosti, « pripoveduje iskreno. Kljub temu pa ostaja v tem poslu, saj se je v tem času že zelo povezala z določenimi ljudmi, s katerimi redno sodeluje. »Z nekaterimi smo postali kot prava družina; vse to je del mene in modni svet me bo spremljal vse življenje.«

Tjaša Stanič

Manekenska kariera jo je popeljala po vsem svetu. V potovanjih je izredno uživala, najbolj pa ji je všeč, da vsa ta mesta sedaj dobro pozna in se tja z veseljem vrača. Pravi, da so bili začetki težki, saj je tisti čas intenzivno plesala džez balet. Že pri 13 letih je bila visoka več kot 180 centimetrov. V tem obdobju jo je takratna soplesalka, danes priznana vizažistka Nataša Zajc, predstavila modnemu agentu Stanetu Heringu, in tako se je začela njena manekenska kariera, ki še zdaleč ni bajka. »Težko je bilo na začetku, težko je bilo na vrhuncu in težko je še danes, « pravi.

Na uveljavitev slovenskih manekenk v svetovni modni industriji ima svoj pogled: »Težko bi govorila o uveljavitvi, sploh kar zadeva slovenske modele v tujini, vključno z mano. Mogoče je to v nekem trenutku uspelo le Bernardi Marovt, pa še to v tistih zlatih časih. Če ti uspe odnositi nekaj svetovno znanih oblikovalskih imen, posneti nekaj modnih editorialov za prestižne modne revije in biti obraz kakšne kampanje, to že nekaj pomeni, vendar ne tega, da si se uveljavil kot model. Uveljavljena imena v svetu mode so Gisele, Naomi in Lara, in ne Tjaša, Svetlana, Nika, Maja . . To je dejstvo, vse drugo so pravljice za lahko noč.«

Rjavolaska se je pojavila že v marsikateri modni zgodbi (Vogue, Cosmopolitan, InStyle, IoDonna) in nastopila v kampanjah za Nokio, Wello, L’Oreal, CocaColo, Cliché in Labod. Tjaša pravi, da je v tujini manekenstvo lahko profesionalen poklic in tako tudi način življenja, v Sloveniji pa to zaradi premajhnega trga ne more biti. »V tujini razlikujejo med modeli, glamur modeli, misicami, starletami in tako imenovanimi wannabes, v Sloveniji je to vse enako.

V tujini se lahko profesionalni model počuti posebno, ekstravagantno, vredno, izbrano, glamurozno, iskano, slavno, zaželeno, vsekakor tudi bedno, ničvredno, zavrženo, izkoriščeno, neumno; v Sloveniji pa se lahko profesionalni model zaradi nekakšne mešanice zaplankanosti, neznanja, omejenosti, nevoščljivosti, amaterizma, strahu, napuha, pohlepa in interesa določenih krogov ljudi počuti le bedno, « iskreno ocenjuje položaj manekenstva pri nas.

Trenutno je v Makedoniji, kjer pripravlja velik medijsko-modni projekt. V aprilu jo čaka izvedba makedonskega tedna mode (BFW2010), tretjega po vrsti, pri katerem sodeluje kot kreativni vodja. Sicer pa ima tudi nekaj zamisli, ki se ji zdijo zanimive za balkanski prostor. Vmes pa bo z veseljem skočila do Barcelone, Londona, Pariza.

Valerija Kelava

Kariero je začela pod imenom slovenske blagovne znamke Oktober. Po mnogih uspešnih projektih v Sloveniji je lani odpotovala v Pariz, kjer je pod okriljem agencije Next, ki jo zastopa tudi v New Yorku, Milanu in Londonu, zelo hitro postala eden od najbolj zaželenih obrazov v modni industriji.

Lani je odprla modno revijo čudežnega angleškega dečka Christopherja Kana, kar je posebna čast, saj navadno doleti tisto dekle, ki uteleša duh celotne kolekcije. Letos pa se je že sprehodila na revijah znamk Prada, MaxMara, Gucci, Roberto Cavalli in Burberry. Sodelovala je pri Pradini moški in Chanelovi couture reviji ter se pojavila v oglasih za Topshop za kolekcijo pomlad in poletje. Pohvali se lahko z editoriali v revijah Cover, Wallpaper, Rush in s kampanjo za Celiné, za katero jo je fotografiral Juergen Teller.

Valerija je vsekakor dekle, ki jo je nemogoče spregledati in ki poleg videza ponuja tudi zanimivo vsebino. Ne glede na to, kaj vse jo še čaka, in prepričani smo, da ogromno, je svoj pečat v svetovni modni industriji že vsekakor pustila.

MANEKENKI POSTALI AGENTKI

Nekdanji manekenki Maja Raspopovič in Svetlana Shaykhoun sta bili uspešni tako pri nas kot v tujini; po končani karieri pa sta se odločili ustanoviti modni agenciji.

MAJA RASPOPOVIČ, Model Group

Ponudba za ustanovitev agencije je prišla v času, ko je imela Maja dovolj manekenstva, in pograbila je priložnost. Pravi, da ji pri vodenju zelo pomagajo izkušnje, ki si jih je nabrala v karieri, saj dobro ve, kaj je kot model pogrešala, in to poskuša dati svojim dekletom. Predvsem jim želi dati občutek, da nekdo skrbi zanje, je kot njihova druga mama, ki je vedno v stiku z njimi, še posebno ko so v tujini in se počutijo osamljene. Vsak dan se z njimi pogovarja, svetuje jim, kako naj se izboljšajo, kako naj se obnašajo v določenih situacijah in na snemanjih.

Manekenke izbira povsem nagonsko: »Ko vidim punco in na njej tisto nekaj, mi v glavi naredi klik, da je to to.« Pri izboru manekenk ji izkušnje izpred desetih let ne pomagajo veliko, saj so bili trendi takrat zelo drugačni. Pri delu agentke ji pomaga predvsem to, da od nekdaj spremlja modo in da brez tega ne bi mogla živeti. Pravi, da se dekleta vedno najdejo, vendar je težava to, da v Sloveniji živimo bolj ali manj dobro in je le redkokatera pripravljena žrtvovati nekaj let šole za profesionalno kariero.

SVETLANA SHAYKHOUN, Immortal Model Management

Svetlana pravi, da je bilo po končani manekenski karieri smiselno, da se posveti poslu, za katerega je najbolj izurjena. Največja prednost so poznanstva in zveze, ki jih je navezala v času kariere, in bogato znanje, ki ga prenaša na svoja dekleta.

»Manekenske izkušnje pridejo zelo prav, saj sem v vseh teh letih, ko sem potovala po svetu kot model, izostrila oko za vizualne vrline, ki se iščejo na določenih trgih. Kot pravimo pri nas, vaja dela mojstra, te pa mi seveda ni manjkalo, in ker zdaj vse obvladam, mi je najlažje to znanje prenesti na svoje modele, « razlaga in dodaja, da je v Sloveniji včasih težko imeti modno agencijo: »Težko je, kar zadeva posel, saj malo Slovencev ve, kaj pravzaprav je prava moda. Moti me tudi to, da pri nas pogosto ne razumejo koncepta, da je za modele, ki pridno opravijo svoje delo, treba tudi plačati. Honorarji pa so v primerjavi s tujino zelo smešni. Ampak za Immortal Model Management to ni problem, saj je naš dolgoročni cilj zastopati slovenske modele predvsem v tujini v smislu matične agencije.«

META KAČ

Fotografije osebni arhiv in arhiv Elle