Neža Žehelj: Oblikovalka sodobnega in subtilnega nakita

5. 5. 2017

Oblikovalka subtilnega nakita, ki skrbi, da se zlatarska tradicija ohranja in krepi.

Zakaj prav oblikovanje nakita?

Zelo kmalu sem vedela, kaj bi rada počela, in dolgo čakala, da bi se lahko izučila starih zlatarskih tehnik. Karkoli sem v življenju delala vzporedno, k oblikovanju nakita sem se vedno vračala. Od nekdaj me je na svojstven način zanimala tudi moda. Zasluge za to ima moja mama, ki je v devetdesetih kupovala italijansko modno revijo Gioia, kjer je bilo ogromno fotografij visoke mode, nakita, umetniških fotografij in drugih zanimivih podob, ki so burile mojo domišljijo. Tega se kot otrok nehote učiš – srkaš.

Kako ste se izobraževali?

V Ljubljani sem zaključila srednjo šolo za oblikovanje in fotografijo, smer grafično oblikovanje, in se pozneje vpisala na akademijo lepih umetnosti v Benetkah. Opravila sem triletno prakso pri zlatarskem mojstru in restavratorju kovin Christophu Steidlu Porenti. Sprejeta sem bila na Royal College of Art v Londonu, smer oblikovanje nakita, vendar študija zaradi osebnih razlogov nisem nikoli začela, bila pa sta to zame lep uspeh in zanimiva izkušnja.

Kateri izmed materialov vam je najbljižji in zakaj?

Trenutno srebro, medenina in papir. Srebro je od medenine mehkejše in prijetnejše za oblikovanje, a medenina ima kljub trdoti svoj čar. Čez čas dobi patino in tudi sicer je njen zlat odtenek topel in 'meden'. Srebro deluje hladno, vendar je zelo hvaležno za uresničitev idej in oblikovanje v različnih tehnikah. Papir je poseben, ker je krhek in upogljiv. Še pred časom so me zanimali predvsem reciklaža, plastenje in implementiranje fotografij v nakit.

V vaših kolekcijah je veliko navdiha iz rastlinskega in živalskega sveta. Ob čem vam še zaigra srce?

Ja, divjina je moj svet, tu se počutim domače in razigrano, a hkrati umirjeno. Srce mi zaigra tudi ob dobri hip hop, soul in džez glasbi, fotografiji, ulični modi (umetnosti) in umetniškem gibanju art deco.

Kaj vam pomeni največji izziv pri ustvarjanju?

Uresničitev idej, za katere se zdi, da jih ni mogoče realizirati. Hkrati mi vedno večji izziv pomenita poenostavljanje oblike in minimalizem pri oblikovanju.

Kdo od umetnikov in oblikovalcev vas najbolj navdihuje?

Francoska umetnica Claude Lalanne in slikar Henri Rousseau. Pred kratkim sem odkrila newyorškega oblikovalca nakita Eddieja Borgoja, ki je oblikoval tudi kolekcijo za Tiffany.

Kaj štejete kot svoj največji dosežek?

Sprejetje na Royal College of Art v Londonu in razstavljanje v priznani galeriji sodobnega nakita Slavik na Dunaju.

Kako vidite prihodnost 'zlatarske' obrti pri nas?

Imeli smo zelo lepo in dolgo tradicijo, ki pa je začela izumirati. To bi se lahko nadaljevalo tudi na akademski stopnji izobrazbe. Seveda je veliko povezano z ekonomijo in zavedanjem ljudi. Želim si, da bi bila svetla, a to so želje. Vidim jo kot delno umirajočo obrt, vendar dokler se tu in tam nekdo izuči in pri tem vztraja, se bo okrnjena ohranila.

Pripravila Katja Kozlevčar

Preberite še: Nina Graabar: Usnje in modne dodatke je združila v popolno harmonijo

Priporočamo tudi: Recept: Slastne puhaste palačinke s svežim sadjem ali čokoladnim prelivom

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc