Urška Habjan: "Če že kopiraš, se pod izdelek podpiši!"

10. 4. 2014
Urška Habjan (foto: Helena Kermelj)
Helena Kermelj

Oblikovalka nakita Urška Habjan nas že več kot 10 let navdušuje z unikatnimi stvaritvami. Širši javnosti se je prvič predstavila leta 2010 z moško kolekcijo Urbana tehnologija, s katero nas je popeljala v svet vijakov, matic in podložk.

Sledila je ženska kolekcija Time out, razumevanje katere je izredno pomembno za nadaljevanje naše zgodbe. V Sloveniji smo namreč dobili posnemovalca večkrat nagrajenega unikatnega nakita, katerega dizajn je prva razvila Urška. In to se pri nas na žalost tolerira in spodbuja, saj Urška še zdaleč ni edina oblikovalka, ki se ji je zgodila krivica.

Urška, kakšen nakit izdelujete in kdaj ste se zanj navdušili?

Pred nastankom kolekcije sem se znašla v nekem brezčasju, kot bi se čas v mojem svetu ustavil. Mojega neustvarjanja prav nič ni bil vesel moj krog prijateljev in neko nedeljo mi je zelo dobri prijatelj Igor ob kavi navrgel: "Rad bi videl tvoj padec?" Mislim, da so bile to besede, ki so me presekale, in takrat mi je pojasnil, da ima vsak umetnik vzpone in padce in da se to vedno vidi v njegovih delih - tako je zaključil on. Tistega dne sem se usedla v delavnico in razmišljala, kako naj svetu prikažem svoje srce, ki je bilo nekako mehansko, delalo je le zato, ker je moralo delati. Takrat je nastal sloviti UH srček, kajti na mizi se je znašla prva babičina ura (upam, da tega ne bo brala, oprosti, babi), in z njo je nastalo mehansko srce, ki je bilo sprva zgolj v srebrni barvi.

Svoje prvo srce sem nosila do letošnje zime, ko sem ga izgubila, ker je bil očitno čas, da gre k nekomu drugemu. Kolekcija Time out je bila predstavljena tako v Kanadi, na Dunaju, v Berlinu in Liechtenstainu. Na Dunaju sem zanjo v okviru Modapalasta prejela mednarodno nagrado za najboljšega oblikovalca v kategoriji nakita in modnih dodatkov. Nikoli pravzaprav nisem razmišljala o steampunku kot o nečem, s čimer se ukvarjam. Zanimale so me ure in čas, in ker se nerada predalčkam, mi je bilo tudi poimenovanje smeri mojega ustvarjanja tuje. Rekla bi, da se rada igram s časom in hkrati uživam v vsem, kar je povezano z njim. Nikakor pa sebi ne bi rekla steampunk ustvarjalec. Kolekciji Time out sta sledila 5 Elementov časa in Sekundni zamik, kjer sem sodelovala s Špelo Jambrek. Ustvarjala pa sem tudi za kolekcije modnih oblikovalcev, Jeleno in Svetlano Prokovič - JSP pa Aleksandro Brlan.

Steampunk je dokaj razširjena ideja, vendar so vaše umetnine unikati, kajne?

Morda so ravno zato, ker se ne predalčkam. Spomnim se nekega dogodka na Fashion Art Marketu v Torontu, ko je ena od modnih urednic tamkajšnje revije ob mojem nakitu vzkliknila: "O, Europen Stemapunk!" Med pogovorom sem ugotovila, da tako Kanada kot ZDA dihajo s steampunkom, ampak menila je, da so njihove različice nakita z urnimi mehanizmi dokaj grobe, moje pa so še vseeno ženstvene in imajo neko mehkobo. Pri ustvarjanju vedno izhajam iz sebe in iz svoje ženskosti. Pravi, da sicer mora nekaj izražati, mora imeti pa tudi dušo. To lahko le, če se kreacija razvija postopoma v glavi, in ob kreiranju se ustvarjajo še detajlčki, ki se rojevajo sproti. Včasih, ko kakšen kos začnem delati, niti dobro ne vem, kaj bo nastalo, začnem in roke me vodijo same. Redko uporabljam skice. Samo takrat, ko to res moram.

Opazili smo, da je nekdo, ki ga ne bomo imenovali, začel kopirati vaš nakit. Katere ideje so si pravzaprav 'izposodili' od vas?

Najprej ne bi rekla, da je govora o celotnem nakitu. Gre za en kos - za srček z zgodbo, ki se je razvila leta 2010. Tistega leta so s pomočjo oblikovalke, ki sicer prodaja kalupe v Torontu, izdelali kalup. Prek nje sem tudi sama gostovala v Torontu in srčke predstavila tam. Kalup je bil skrbno dodelan, vlit v gumo in prevlečen s posebnimi materiali, vlit v epoksi. Skrbno smo izbirali material, da bi izdelki ostali taki tudi po nanašanju parfumov itd. Še danes so takšni. A takoj, ko neki kalup ponudiš na trgu - jaz denarja, da bi odkupila eksluzivne pravice za to obliko srca, nisem imela - ga kopirajo tudi vzhodne industrije (Kitajska, Tajska itd.), o kvaliteti teh pa ne bi. Danes je teh srčkov kar nekaj, jaz pa še vedno zagovarjam svojo kvaliteto, kajti vem, da bodo srčki ostali takšni kot tistega dne, ko ga je stranka pri meni kupila.

Njihov odgovor na to je bil, da je steampunk poznan in da so si tudi izdelki v tem slogu dokaj podobni. Je šlo v tem primeru za podoben ali identičen izdelek?

Ja, res je. To je bil njihov odgovor, ampak s tem se ne bi niti ukvarjala. Gre za to, da tudi če delaš takšen nakit po nekom, se pod izdelek podpiši. Kajti na trgu nastane zmeda, če strankam ni jasno, čigav izdelek je, še posebej v Sloveniji, kjer je trg majhen in izdelek na las podoben. Rešitev je na dlani. Pod svoj izdelek se podpiši, da se ve, kdo ga je izdelal, in da ni zavajanja kupca. Mislim, da je to pošteno do strank.

Nekako so vas želeli 'potunkati' in s tovrstnimi trditvami opravičevali navdih za izdelavo nakita. Ste užaljeni, da vam nekdo, ki očitno posnema vaš nakit, pravi, da je vse, kar je povezano s steampunkom, pravzaprav enako?

To je naravnost noro trditi. (smeh) Steampunk niso zgolj ure in kazalci in mehanizmi in stroji in vse, kar je staro. Bivanje v Kanadi mi je odprlo veliko področje tega in v tujini je ogromno oblikovalcev, ki se ukvarjajo s 'časom', pa si njihovi izdelki niso prav nič podobni. Vedeti se mora, da so krona kolekcije navadno ogromni kosi, markantni in zelo nenavadni, ki pa jih nosijo posebne stranke, ki si predvsem upajo izstopati. Ker pa mora vsak oblikovalec preživeti, se mora včasih zateči tudi k bolj vsakdanjim kosom, ki si jih upajo nositi stranke, ki imajo raje manj opazen nakit, a še vedno poseben in unikaten. Pri takšnem nakitu se zgodi, da je včasih kakšen kos podoben kosu katerega drugega oblikovalca, vendar se še vedno vidi pečat vsakega, kajti kot sem povedala že prej, če izhajaš iz sebe, v vsakem kosu pustiš pečat, ki ga stranke prepoznajo.

Vam je posnemanje na začetku, ko je bilo še povsem nedolžno, laskalo?

Takega posnemanja si ne jemlješ k srcu, vsaj jaz si ga nisem. Največkrat ga pričakuješ od začetnikov, ki se še učijo in se nekako iščejo v svojem ustvarjanju, in to skozi učenje dejansko počnejo nehote. Od nekoga, ki se ima za profesionalca, tega ne pričakuješ. Sploh pa ne pričakuješ, da bo to nekdo naredil z izdelkom, ki je dobil nagrade in se od leta 2010 pojavlja v vseh revijah, katalogih nakita in se prodaja v več veleblagovnicah v Ljubljani. Z drugimi besedami, gre za tvoj prepoznavni kos. Težavo sem rešila enostavno, svoje izdelke sem opremila s svojim logom.

Kdaj ste rekli, zdaj imam pa dovolj?

Takrat, ko je k meni prišla stranka popravit in reklamirat izdelek, ki ni bil moj. Takrat sem dojela, da stranka v prvi vrsti ni vedela, da ne kupuje mojega izdelka, in tako nisem mogla biti več tiho.

Zakaj ljudje kopirajo? Jim zmanjkuje idej?

Iskreno rečeno, ne vem, zakaj to počnejo. Nikoli nisem razmišljala o tem. Razumeš začetnike, ki se učijo, drugih ne. Je pa res, da iz hobija oblikovanje lahko postane nekaj več takrat, ko vidiš neizdelan material in dobiš idejo, kaj bi naredil iz njega. Če moraš videti pri drugih, da veš, kaj bi lahko naredil, se ukvarjaš s tem ljubiteljsko.

Česa se najbolj bojite?

Hm, v zvezi z oblikovanjem? Ne poznam strahu na tem področju. Tudi ko nimaš idej, je to obdobje, ki se mora zgoditi, zato da se rodi nekaj novega in drugačnega. Moji strahovi pa so take narave, da jim moji najbližji navadno rečejo, da so popolnoma nepotrebni.

Kaj boste storili, da vas bodo nehali posnemati?

Nič pravzaprav. Temu se ne da ogniti, kajti takoj, ko so slike na internetu, je toliko in toliko podobnih ali povsem istih stvari. Enostavno greš naprej, s svojim navdihom, s svojimi idejami. Tisti, ki idej nima, lahko vedno hodi le korak za tabo, težko ti gre ob boku, če nekega dne ne dobi lastnih idej. To je edini recept za uspeh.

Kako to vpliva na vaše stranke?

Moj stranke so zelo posebne in zelo jih imam rada, veliko od njih je postalo mojih prijateljic, s katerimi se nasmejim, in z veseljem poslušam njihove ideje in jim pustim, da svoj kos soustvarijo z menoj, kajti ni lepše inspiracije kot stranka. Moje stranke si navadno ne upajo biti malo drugačne in stopiti iz sivega povprečja. Jih pa moram pohvaliti, izredno zveste stranke imam in neskončno sem jim hvaležna za njihovo občudovanje mojega nakita.

Izdelke Urške Habjan si lahko od 14. do 16. aprila ogledate na prodajni razstavi Fashion Week Boutique, ki bo v Kinu Šiška v Ljubljani potekala v času aprilskega Fashion Weeka Aquafresh.

Napisala: Manja Plešnar

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc