Nostalgičen retro

9. 5. 2008

Ki ga morate ukrojiti po svoje!

Komaj čakam jesen in zimo! Stavek, za katerega nisem nikoli mislila, da ga bom izrekla. A razlog zanj je bil popolnoma banalen: evforijo so povzročile cunjice, čeveljci, torbice in nakit, ki sem jih aprila proučevala v Londonu.

Dama, dama in še enkrat – dama! Modne smernice so navdihe črpale v nostalgičnem retru velikih dam, živečih v različnih obdobjih prejšnjega stoletja. Vendar pa jih sodobna dama reinterpretira po svoje, za kar si vzame vso svobodo. Možnosti za svojo zgodbo ima nešteto, saj ji to omogočajo številne kombinacije slogov, materialov, barv in dolžin. A vodilo ostaja: šik in glamur.

Ženska je spet ženska

Že nekaj časa me moda in kombiniranje spet veselita. Po obdobjih eksperimentiranja z deškostjo in androgenostjo, disko kičem, nenosljivostjo in še kakšnimi pretiravanji se spet vračamo k začetkom: ženska ima obline, noge in zapeljiv dekolte, kar je treba poudariti.

Lahko je hkrati urejena in sproščena v udobju bluz s širokimi rokavi, širših hlač, valovitih kril do kolen ali pa ozkih tubastih s podaljšanim pasom in tenkih oblek, čez katere obleče debelejšo jopico. Eleganco poudari z nekajcentimetrsko peto rahlo zašiljenih čevljev.

Brez zadržkov pa lahko postane prava ho­llywoodska diva v večerni obleki, v kateri se bo počutila enako sproščeno kot v dnevni opravi. Obleke, ki se svetijo v siju svetlobe, odbijajoče se z neštetih kamenčkov in bleščic, segajo le do kolen. Čas je že zdavnaj odpisal oprijete korzete in dolga krila. Sodobna diva pokaže urejen dekolte in negovane noge, na katere je zapela odprte salonarje na vrtoglavih petah.

Potovanje se začne s plaščem

Kot Alica v čudežni deželi sem se sprehajala po sobanah v londonskem Royal Academy of Arts in odkrivala skrivnosti angleških blagovnih znamk, združenih v okvir podjetja Arcadia Group: Topshop, Miss Selfridge, Dorothy Perkins, Wallis, Evans za ženske in Top Man, Burton za moške. Tudi ta april so pripravili novinarsko predstavitev novosti za prihodnjo jesen in zimo. Pod eno streho smo lahko ugotavljali vse večje trende, s katerimi si bomo kratkočasili mrzli vsakdanjik. A prav pri tem se je pojavila velika težava: predlagane oprave – odprti salonarji in tenke obleke niso nič primerne za slovenski dež, sneg in burjo. Pa sem hitro našla rešitev: v modi so še vedno velikanske torbe, v katere spraviš lahko obutev, eden izmed temeljnih kosov sezone pa je tako ali tako plašč!

In prav z njim se začne potovanje skozi čas. Plašč pelerina brez rokavov, ki spomni na Anglijo s preloma iz 19. v 20. stoletje. »Pomemben vpliv so bile tudi uniforme, « pove Marie Jones, odgovorna za prodajo Dorothy Perkins, »naši oblikovalci so jih preinterpretirali v popolnoma ženstven kos s pridihom romantike.« Teliran kroj, dvojno zapenjanje, gumbi, ravne, stroge linije, celo sprednji del odrezan in zadaj podaljšan v rep – kot pri uniformah angleških vojakov s konca 19. stoletja. Kot kontrast našiti naborki ob gumbih ali na rokavih, volančki, pentlje. Širši plašči z ovratniki, ki se podaljšajo v ruto; zavežete jo v pentljo in dobite še en modni dodatek. Podobno zgodbo najdemo tudi pri bluzah. Pa udobnih plaščih igrivih barv iz moherja, telirani v sivem tvidu in za povrhu hollywoodsko razkošni v krznu. Umetnem, ki je videti popolnoma pravo.

Od čarlstona do roka

Prevzame me kombinacija, ki jo opazim na lutki pri Wallisu, saj mi pove veliko o novih trendih; vijoličast plašč s šalom, krilo s cvetličnim potiskom (cvetlice različnih dimenzij se pojavljajo tako na prosojnih bluzicah kot oblekah) v temno rjavi, sivi in vinsko rdeči kombinaciji in majica v barvi, ki jo oblikovalci v Arcadia Groupu imenujejo pavja, je pa mešanica med zeleno in modro.

Za popoln videz so odgovorni rahlo zašiljeni gležnjarji na vezalke, pomemben element prihodnje sezone. Predvsem pri obutvi je zelo opazen pridih historičnosti. Po zamisli za sandale na visokih petah so šli v nora dvajseta, ko je vladal sproščen čarlston. Predvsem gležnjarji v črni, kombinirani z belo črto oziroma obrobo, pa nas popeljejo še naprej, med gangsterje in v obdobje prepovedi alkohola.

Navdihi za obleke se začnejo prav v norem obdobju med obema velikima vojnama in končajo v sedemdesetih letih. Posebno presenečenje sem doživela pri Miss Selfridge, nekaj izredno zanimivih kosov pa premore tudi Wallis. Medtem ko sem zadnjih nekaj sezon pri njem izbrskala kakšno zanimivo oblačilo, primerno za večerne izhode, pa me Miss Selfridge ni in ni mogla prepričati, da bi se odločila za vsaj en nakup. Glede na videno v Londonu pa bom jeseni težko šla mimo njenih postavitev.

V prvem planu so namreč obleke, ki so iz zgodovine pobrale najboljše, da bi sodobna dekleta in ženske bile resnično ženstvene. Navdušile so me male črne obleke, katerih veličina se je odkrila v detajlih: naborki, pliseji, plastenje, kombinacija volumnov, predvsem pa neštete našite bleščice, ki zares zasijejo šele v zlati barvi. Nekatere so postavljene v geometrične in cvetlične vzorce, tako zelo značilne za meni eno najljubših obdobij art decoja.

Navdušenje se nadaljuje ob ožji obleki v srebrni barvi, ki sega do kolen, kombinirani s plaščem v belem krznu. Pa kosi v nežni rožnati, ki jim pristajajo pernati šali, kar so predlagali predvsem pri Wallisu.

Sledijo po telesu urezane obleke razgaljenih ramen v stilu Marilyn Monroe. Tudi na njih so se znašli živalski vzorci. Toda pozor! Ne gre za kričeče tigraste in leopardje vzorce v rjavo oker rumeni barvi, ampak za zelo elegantne potiske v sivi, črni, celo modri, ki so videti zelo abstraktni. Zgodbe se končujejo s črnino in tako imenovano gotiko, na katero sta vplivala viktorijanski stil in obdobje panka.

Veliko nakita

K vsemu omenjenemu pa sodi nakit. Veliko nakita. Navdih zanj so našli v velikih dragul­jarskih hišah, ki pri prestižnih kosih ne varčujejo z dragimi in poldragimi kamni ter biseri. Seveda je tudi tu močan pridih historičnosti. Imela sem občutek, kot da kukam v kraljičino zakladnico.

Močan vtis je na oblikovalce pustil tudi živalski svet. Ne le da so nekateri kosi narejeni iz perja (celo pavovega), tudi nekatere oblike izhajajo iz njega. Marsikatera broška (pa deli ogrlic in uhanov) je nosila podobo simpatičnih metuljev in ptičev; podobe so se stopnjevale s še sprejemljivimi hroščki, medtem ko sem bila do pajkov in velikanskih kober zelo zadržana.

Najbolj 'odštekan' in skoraj na meji dobrega okusa pa je bil nakit Top Man, kjer je bila v ospredju vojna: vojaki s puškami in ogromne mrtvaške glave.

In ker sem na začetku že omenjala Alico v čudežni deželi: nekaj posebnega je prav gotovo Topshopova kolekcija, ki po besedah njene glavne oblikovalke Karen Bosner navdihe išče tudi na ulici in v priljubljenih zbirališčih mladih, kjer so sanje še dovoljene, domišljija pa leti visoko na krilih. Zato ne čudi sprehod z Alico v njeno čudežno deželo, ki se končna s partijo kart, kar se kaže s temu primernimi potiski, naborki in dodatki v obliki metuljčkov (za okrog vrtu) ter cilindrov.