Pravila spletnega bontona

Ali že veste, kaj je netiquette? Je skovanka iz network etiquette; gre za spletni bonton, to je seznam pravil, ki določajo, kako se je treba obnašati na internetu.

Pravila spletnega bontona - Foto: profimedia

Sama na primer ne vem, ali je treba odgovoriti na elektronsko pošto ljudi, ki me nekam vabijo, pa jih sploh ne poznam in si jih niti ne želim (s)poznati. Kar me najbolj preganja, je slaba vest, da nisem odgovorila na pošto, hkrati pa sem vesela, da ne navezujem stikov z ljudmi, če tega nočem.

In v tem je težava, jaz sem človek in tisti na drugi strani je tudi človek, oba imava čustva in pravico do njih. Poleg tega verjamem v rek, ki pravi, da ne stori drugim tistega, česar ne bi hotel, da ti drugi storijo, zato sem malce zmedena. Zdi se mi, da se 'internetne osebnosti' zelo razlikujejo od živih ljudi, sploh na družabnih omrežjih, kjer včasih napišem kaj brez premisleka in morda koga užalim ali pa vsaj pustim poseben vtis.

Resno, elektronski stiki so včasih tako brezosebni, da me mimogrede zanese, čeprav se v resnici nikdar ne bi odzvala tako. Podobno kot voznikom v avtu popuščajo živci, ko hupajo, preklinjajo s peno na ustih, mežikajo s smerniki in divje žugajo drugim voznikom, pa vendar tega ne bi nikoli počeli v službi. Vendar je med šoferji pločevina, ki jih dela brezosebne, ne pa internetni bonton, ki mi zadnje čase kravžlja več živcev, vendar obstaja nekaj preprostih pravil, ki jih je dobro poznati in obvladati.

Pozabite na zasebnost

Kakorkoli obrnete, na internetu ni zasebnosti, vedno je vse nekje shranjeno, in nikoli ne morete biti stoodstotno prepričani, da vaših sporočil in fotografij ne bo nihče več videl, če jih boste izbrisali iz svojega računalnika.

To velja tako za zasebno kot javno življenje – elektronska pošta, ki pride na službeni naslov, je zmeraj na vpogled vašemu nadrejenemu, zato bodite še toliko bolj previdni, o čem in kako pišete, pri zasebni pošti pa velja nevarnost, da jo bo prejemnik (po nesreči) posredoval naprej in, glej ga zlomka, nekdo nekje vas bo videl ali bral. Še enkrat, občutljivih sporočil in fotografij ni dobro deliti po internetu, pa če vas še tako mika.

Ne bodite žaljivi

Pred kratkim je neka Američanka na svojem Twitterju objavila naslednje sporočilo: »Grem na počitnice v Afriko. Upam, da ne bom dobila aidsa, pa saj sem vendar belka.« Ni minilo veliko časa, pa je dobila klic iz službe, da pri njih ni več zaposlena, razlog pa je bil ravno njen tvit.

Nestrpni in žaljivi komentarji nimajo česa iskati v vaših sporočilih ali objavah, pa naj gre za rasizem, seksistične ali žaljive izjave o drugih ljudeh, začenši z vašim šefom. Najbolje bo, da se vprašate, ali bi upali tisto, o čemer pišete, tudi izreči tej osebi v obraz. Če ste si odgovorili z ne, napišite novo sporočilo in ga ponovno preverite, to počnite, dokler ne boste z njim zadovoljni.

Črke velikanke

Ko pri pisanju pošte uporabljate velike tiskane črke, se z njimi izražate, kot da bi kričali, in niti malo tako, da bi bili bolj razumljivi. Če vas skrbijo nečitljive črke, jih vedno lahko zamenjate, saj obstaja veliko dobro berljivih pisav, včasih pa pomaga tudi, da povečate njihovo velikost.

Oblikujte besedilo

Sporočilo, ki ga pošiljate, sploh če je poslovne narave, mora biti brezhibno, če hočete, da vas bodo jemali resno. Preverite pravopis, če dvomite, si pomagajte z računalnikom, poleg tega jasno izrazite svoje misli, cilje in pričakovanja. Preden pošto pošljete, jo še enkrat preverite, ali je vsaka beseda na svojem mestu.

Na sporočila odgovarjajte, kot je le mogoče hitro, vendar bodite pozorni, komu vse odgovarjate (polji za in kp), saj si verjetno ne želite, da bi naključni prejemniki o vas izvedeli kaj zelo intimnega. Možnost odgovori vsem uporabite le, ko si želite, da sporočilo dobijo res vsi.

Preberite še: Iskren zapis naše novinarke: Klikni me za (seksi) zmenek!

Naj bo kratko in jedrnato

Večina ljudi raje prebira kratko elektronsko pošto kot dolge zapise, zato strnite misli in v nekaj potezah povejte, česa si želite. Če je vaše sporočilo vendarle nekoliko daljše, to najavite v uvodnem stavku, če imate več različnih sporočil, pa jih pošljite vsakega posebej. Če so vaše misli res predolge, pa jih zapakirajte v dokument in ga pošljite kot priponko.

Ostanite pozitivni

Črni humor v elektronski pošti je nekaj povsem drugega kot v živo, ko se dva vidita in slišita, saj lahko hitro izpade vulgaren namesto zabaven. Tudi ko vas popade največja jeza, ne pošiljajte sporočil, ki jih lahko kmalu obžalujete. Vaša energija naj bo raje prijazna, prijateljska in vljudna, sploh če ste z osebo v poslovnih odnosih.

Podpisujte se

Ne pozabite se v svoji elektronski pošti podpisati, zraven lahko pripišete tudi svojo telefonsko številko, saj je mogoče, da boste stvari morali urejati tudi po telefonu. Podpisati se morate pod vsako sporočilo, zato je najbolje, da si omislite stalen podpis, ki ga obnovite, če spremenite podatke. Sporočilo začnite s pozdravom, zaključite pa s podpisom.

Smeški

Smeškov ni priporočljivo uporabljati med poslovnim dopisovanjem, razen če se z osebo že dovolj dolgo poznate in razumete, pa še takrat ni dobro pretiravati, nekaj povsem drugega so smeški, ki jih lahko neomejeno pošiljate prijateljem. Namesto ikon lahko uporabite tudi ločila, kot je :-).

Mislite na varnost

Ne odpirajte priponke ljudi, ki jih ne poznate, saj lahko nosijo virus, prav tako na njihovo pošto ni treba odgovarjati. Ne spodbujajte množičnih verižnih sporočil, ki obljubljajo srečo ali celo bogato nagrado.

Internet je postal nepogrešljiv način komunikacije, ki ima svoja pravila, za katera bi lahko rekli, da upoštevajo zdravo pamet in niso zahtevna. Morda je izjema le tisto, ki pravi, da ni primerno pošiljati neumnosti, sploh prijateljem, ki na to komaj čakajo, saj ti tudi sami pošiljajo na ogled svoje norosti. To bo zame skušnjava, res ne vem, kako bom upoštevala to pravilo, čutim pa, da ga bom občasno prekršila.

Pripravila Katja Golob

Preberite še: "Zakaj, hudiča, naj ne bi potrebovala tudi svojega moškega?"

Najbolj brano

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri