Avtomobilski otroški varnostni sedež

Lepo in ugodno? Naj bo raje varno in udobno!

Ko kupujemo avtomobilski otroški varnostni sedež, moramo skrbno izbirati. Zbrali smo nekaj namigov, na kaj bodite pozorni, da bo vaš malček varen, vi pa zadovoljni, ko bo med vožnjo zaspal kot v vašem naročju. To je za prijetna potovanja namreč vredno čistega zlata.

Aljoša Mrak, fotografija arhiv Elle Junior

Avtomobilski otroški varnostni sedež

Pred izbiro skoraj vsi preverimo primerjalne teste, ki poudarjajo varnost, udobje in uporabnost pa se pogosto zanemarita!

Zato najprej izberite skupino sedežev, preverite primerjalne varnostne teste, potem pa pojdite na ogled v trgovino s svojim avtomobilom in v družbi babice. Zakaj avtomobil in babica? Ker zdrava pamet ponavadi zelo pomaga pravilno izbrati. Le kaj boste z vrhunskim izdelkom, če ga ne morete primerno namestiti v avtomobil? Pri tem lahko poudarimo, da je treba pri večjih otroških varnostnih sedežih celo odstraniti vzglavnik, saj je zaščita za glavo previsoka.

Avtomobili imajo različno oblikovane sedeže, zato se določeni varnostni sedeži lepše prilegajo zadnji klopi kot drugi, kar boste izvedeli šele, ko ga boste namestili. Babica pa vam bo povedala, kako prijazen je otroški sedež do uporabnika. Ne razumete? Ni hujšega, kot da kupite izvrsten otroški sedež, nato pa ga polovica članov družine ne zna pravilno uporabljati.
To je približno tako, kot bi kupili izvrsten računalnik, ki je pravi čarunalnik, nato pa ga uporabljali le kot pisalni stroj. Škoda denarja, ki ga tako vržete skozi okno, ko gre za otroški sedež, pa je nepravilna uporaba celo nevarna.

Zato velja: če sedež lahko namesti babica, bo to zmogel tudi vaš zmedeni mož, ki se mu mudi v službo, ali raztresena prijateljica, ki ste jo ‘potunkali’ za varstvo.

Obenem pa boste videli, ali je na zadnjih sedežih sploh dovolj prostora, če potnika spredaj normalno sedita. Otroški varnostni sedeži namreč zavzamejo kar precej vzdolžnega prostora, zato z dvema malčkoma morda ne boste mogli več normalno sesti za volan.

Cene

Seveda je eno od pomembnejših meril ob nakupu cena, vendar je vredno odšteti malce več denarja, da boste res zadovoljni. Zelo veliko časa lahko zapravite za izbiro barve, kar pa ni najbolj pametno, saj večina izdelovalcev ponuja dodatne prevleke, ki sedeže varujejo. Predvsem so prevleke dobrodošle poleti, ko se otrok poti, slinijo in popackajo pa se lahko vsak dan.

Udobje. Otroci nam navadno ne znajo povedati.

Kar zadeva udobje, nam majhni otroci seveda večinoma ne znajo povedati, ali sedijo udobno, zato že v trgovini preverite, ali je osnovno ogrodje primerno prekrito z oblogo, da bo vašemu malčku prijetno oziroma bo zaspal takoj, ko se bo usedel v avtomobil.

Bodimo posebno pozorni na primerno pripenjanje.

Pri manjših lupinicah gre ponavadi za pettočkovni varnostni pas, ki (po dirkaškem vzoru) še bolj varuje, pri večjih sedežih pa se čez otroka potegne originalen (avtomobilski) varnostni pas.

Varnostni pas nikoli ne sme segati čez vrat ali nadlaht, temveč se mora lepo prilegati čez ramo. Zato imajo sedeži nastavljivo višino, kjer je tudi utor za varnostni pas, ki ob primerni višini vzglavnika pravilno objame otroka. Pri pettočkovnem pripenjanju pa moramo paziti, da sproti prilagajamo višino, da pasove dovolj zategnemo, predvsem pa, da se pod pasovi ne naberejo moteči robovi oblačil.

Tudi sicer je pametno, da otrok v avtomobilu ni preveč oblečen, saj mu bo toplo, pa še varnostni pas ne bo tesno objel telesca. Otroški varnostni sedež na sopotnikovem sedežu potrebuje nekaj dodatnih napotkov. Običajno se za tako rešitev odločimo, ko smo sami, pa bi radi imeli nadzor nad tem, kaj malček dela. Če se za to odločite, morate prej obvezno izklopiti sovoznikovo čelno varnostno blazino (velja le za otroške varnostne sedeže, ki so obrnjeni v nasprotni smeri vožnje), saj bi se otrok drugače ob trku močno poškodoval.

Sodobnejši in varnejši avtomobili poznajo tudi sistem Isofix. To so originalno nameščena sidrišča za otroške varnostne sedeže, skrita med sedalnim delom avtomobilskega sedeža in naslonom. S tem sistemom opremljeni otroški sedeži omogočajo pripenjanje na ta sidrišča, nato pa se uporabi še avtomobilski varnostni pas. Sistem omogoča večjo varnost, vendar se lahko takšni sedeži uporabijo tudi v avtomobilih, ki teh sidrišč nimajo – sedež se pritrdi le z avtomobilskim varnostnim pasom.

Nekateri otroški varnostni sedeži pa imajo na primer še sidro, ki se ga pripne na zadnji del naslona oziroma v prtljažnik avtomobila, ali oporo, ki se namesti pred avtomobilski sedež. Opora je nujna, če uporabljate osnovo Isofix in hočete nanjo pritrditi sicer prenosno lupinico. Je zelo praktična pa še sedeže različne velikosti lahko ponavadi namestimo na omenjeni ‘zanesljivi temelj’.

Otrok lupinico hitro preraste, zato jo lahko uporabimo tudi pri večjem sedežu. Zelo pomembno je, da otroka pripnete vsakič, tudi če je vožnja zelo kratka. Nič vam namreč ne pomaga otroški varnostni sedež, če otrok v njem ni pripet. Pripenjanje bo malemu nadobudnežu postalo rutina in sčasoma se mogoče niti peljati ne bo hotel, če ne bo pripasan.

Certifikat


KAJ TOREJ IZBRATI ZA SVOJEGA OTROKA?


Najprej je treba paziti, da je sedež opremljen s certifikatom, ki ustreza zadnjim evropskim varnostnim zahtevam, ne glede na to, katero velikost ali znamko sedeža si boste ogledovali.

Certifikat boste prepoznali, če bo sedež opremljen z oranžno ­etiketo z napisom ECE R 44/04. Proizvajalci navajajo, da povprečen uporabnik večinoma zamenja tri sedeže v dobi odraščanja svojega otroka: na začetku seveda uporablja lupinico, nato sedež razreda 1, na koncu pa sedež, ki združuje razreda 2 in 3. To je mogoče doseči z odstranitvijo nekaterih elementov na sedežu.

Naslednja stvar, ki bo pripo­mogla k vaši odločitvi, je sistem vpenjanja. Če hočete zanesljivejši in hitrejši sistem vpenjanja, boste izbrali Isofix. To pa ne pomeni, da sedeži s klasičnim vpenjanjem prek varnostnega pasu niso varni; le malce več časa in spretnosti bo potrebno za namestitev. Na koncu pa je pri izbiri pomemben tudi oseben okus.

Ne gre dvomiti o tem, da proizvajalci še naprej izboljšujejo varnost sedežev. Lahko vam celo izdamo, v kateri smeri. Pri Römerju so nam razkrili, da bi ogromen napredek dosegli z uporabo sistema, podobnega HANS-u (ki ga poznamo iz dirkaških krogov), saj je prav poškodba vratu najpogostejša pri trkih.

Toda kako otroku stabilizirati glavo, je drugo vprašanje in izziv. Druga pomembna zadeva pa je sistem, ki bo avtu sporočal, kdaj je sedež pravilno nameščen.

Konec koncev, ne glede na to, kaj nam ponujajo proizvajalci ter kakšne varnostne rešitve imajo za naše otroke, smo vozniki tisti, ki smo dolžni poskrbeti za varno vožnjo otrok.

Zatorej se pozanimajte o pravilni izbiri sedeža kot tudi o njegovi pravilni namestitvi. Otrok mora namreč uporabljati sedež vse do 12. leta oziroma dokler ne zraste vsaj 145 centimetrov v višino. (Saša Kapetanovič, vir AvtoMagazin)

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri