Maja Ferme: "Za vsako kolekcijo, ki jo oblikujem, preučim določeno zgodovinsko obdobje. Zato so moje kreacije brezčasne"

29. 5. 2015

Večkrat nagrajena modna oblikovalka Maja Ferme se je po prihodu z Japonske osredotočila na predstavitev prav posebne kolekcije Looney Tunes, ki jo je imela v Mariboru. V okviru Meseca mode, ki poteka v Pokrajinskem muzeju, je obiskovalcem zaupala skrivnosti lastnega uspeha in pogleda na žensko modo, ki je zaznamovala 50. leta 20. stoletja.

V Mariboru ste odprli mesec mode v muzeju, ki bo letos posebej zaznamovan s 50. leti 20. stoletja. Kako vi doživljate to obdobje?

To je bilo povojno obdobje, obdobje velikih sprememb in začetek ene od največjih gospodarskih rasti, kar je spodbudilo vzpon potrošništva. Oblačila so takrat postala pomemben del kulture, v času, ko se je dogajalo mnogo družbenih in kulturnih sprememb.

Z oblačili se je izrazil posameznikov položaj v družbi, še bolj kot prej so postala način za izražanje lastne identitete. To je obdobje, ki je pomagalo opredeliti ženski mesto v družbi, in obdobje, ko se je prvič oblikoval najstniški stil oblačenja ... To je obdobje velikih sprememb na vseh področjih, med drugim tudi v oblačilni in filmski industriji.

Danes si sploh ne moremo predstavljati, da bi bili oblečeni enobarvno in zaznamovano v sivino. Tista leta so bile namreč druge barve težko dostopne. Glede na to, da je danes vsega v izobilju, kako vi ustvarjate v svetu, kjer je vsega preveč?

Danes je bolj kot kdaj prej pomembno izražanje lastne identitete skozi oblačilo in identitete posameznega naroda, za kar je odličen primer pariška modna industrija, vredna več bilijonov dolarjev. Zato se že vrsto let trudim ustvarjati sodobne kreacije, ki se spogledujejo s kulturno dediščino slovenskega naroda. Pri tem so moje delo opazili nekatera največja svetovna podjetja in organizacije ter me nagradili in povabili k sodelovanju.

Se kdaj pri oblikovanju vrnete v preteklost? Mnogo umetnikov išče navdih prav v zgodovini. Katero obdobje najbolj zaznamuje vaše ustvarjanje?

Pri delu vedno združujem elemente iz preteklosti, vpete v potrebe današnjega časa, z vizijo prihodnosti. Za vsako kolekcijo, ki jo oblikujem, preučim določeno zgodovinsko obdobje. Zato so kreacije Maja Ferme fashion brezčasne. Pri aktualni kolekciji, izdelani za Warner Bros., sem preučevala 50. leta 20. stoletja. To je obdobje, v katerem je nastalo mnogo risanih junakov in so se oblikovale največje filmske zvezde, obenem pa so obdobje zaznamovale številne pozitivne spremembe, na katere upamo tudi danes.

Vrsto let že ustvarjate zgodbo o sodobnih kreacijah, ki se spogledujejo s kulturno dediščino. Kako dojemate modo?

Moda je eden od najlepših zgodovinskih zapisov časa, v katerem živimo in ga soustvarjamo. V svoj dizajn zato prek starodavnih tehnik in znanj, ki so se ohranila stoletja, vnašam elemente kulturne dediščine.

Tako se oblačila in dodatki Maja Ferme fashion ponašajo z ročnimi vezeninami, idrijsko čipko, ročnimi potiski, več milijonov let starim draguljem izpod Pohorja, kristali iz Rogaške in drugimi dragocenimi detajli, nad katerimi je navdušena tudi italijanska filmska diva Monica Bellucci, ki ima naš nakit s 100 milijonov let starim slovenskim draguljem izpod Pohorja. Unikatno torbico z vkomponirano čipko pa nosi tudi največja ruska operna diva Anna Netrebko.

Še vedno imamo nekako navado posnemati, zatiramo pa tisto, kar sami ustvarimo. Mislim predvsem na to, da ne cenimo dovolj domačih oblikovalcev. Kako vi doživljate recimo delo in ustvarjanje na domačih tleh in kako doživljate lasten uspeh v tujini? Je težje ustvarjati doma in se težje dokazovati kot v tujini?

To je povezano s samozavestjo posameznika. Od ljudi, ki so za slovenski prostor dobro finančno priskrbljeni, sem že velikokrat slišala, da ne morejo nositi slovenskih oblikovalcev, ker teh ne poznajo v višjih krogih v tujini, oni pa se želijo povzpeti še višje, zato raje kupujejo tuje blagovne znamke, ki so si že ustvarile ime.

Veste, takšni ljudje niso resnično uspešni, kaj šele samozavestni, takšni ljudje bi najraje zamenjali svojo nacionalnost, zato se skrivajo pod tujo identiteto. In takšnih ljudi ni malo v Sloveniji. Zato sta vsaka nagrada in uspeh v tujini zame zelo pomembna, saj z njimi vedno znova pokažem, kje je mesto Slovenije v svetu, neposredno s tem pa se utrjujeta samozavest in identiteta slovenskega naroda.

Tako sem bila lani izbrana za najboljšega Haute Couture oblikovalca iz Slovenije in povabljena na svetovno razstavo v Pariz, kjer sem se predstavila s kreacijo, ki je predstavljala Slovenijo in njeno kulturno dediščino.

Ne morem mimo tega, kar ste pred kratkim ustvarili, kajti kaj podobnega še ni nikomur uspelo. Kako se razvija vaša zgodba z Looney Tunesi? Če se ne motim, ste del kolekcije predstavili tudi v Mariboru?

Res je, kolekcijo smo pred kratkim predstavili na Mariborskem gradu v okviru odprtja Meseca oblikovanja v sodelovanju s Pokrajinskim muzejem Maribor, ki predstavlja sklenjen krog od nastanka do uradne predstavitve kolekcije, ki združuje klasične elemente 50. let in sodobne umetnosti. Odprtje je s svojo udeležbo podprl tudi predsednik Slovenije, Borut Pahor.

Sodelovanje z največjo hollywoodsko filmsko in produkcijsko hišo Warner Bros ni majhen zalogaj. Je na vidiku po tem skupnem sodelovanju še kakšen izziv?

Do konca leta 2015 me čaka najprej uresničitev zastavljenih ciljev za tekoče leto, tudi v okviru Warner Brosa, nato pa sledijo novi izzivi in sodelovanja, o katerih pogovori že potekajo.

Pred kratkim ste se vrnili iz Japonske. Upam, da nisem preveč radovedna, vendar me zanima, kaj ste tam počeli. Na Japonskem sem bila predvsem iz osebnih razlogov, delno pa tudi s poslovnega vidika. Več o tem, ko bo čas pravi.

Mima za revijo Story

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc