Sonia Rykiel

9. 7. 2008

Modnih 40. Vse najboljše!

Medtem ko na začetku svoje kariere še ni vedela ničesar o modi, danes ta ognjevita rdečelaska ve vse in še več. V štiridesetih letih dela je postala živa legenda. Kreatorka in stilska ikona Sonia Rykiel je za Elle Slove­nija pove­dala par krepkih. Modnih. Večnih.

Nekoč, pred ‘divnimi’ časi, je bila mladenka, polna ruske strasti in zagnanosti. Nekega jasnega jutra maja 1968 je prvič odklenila vrata svojega butika na Saint Germain des Prés in modna revolucija se je lahko začela.

Brez modne izobrazbe, samo iz potrebe in zaradi ustvarjalnosti je Sonia postala glasnica novega modnega koncepta ‘démode’, ki je drzno podrl do takrat uveljavljena pravila krojenja: šive je obrnila na zunanjo stran, opustila klasično robljenje in podloge ter izumila oblačenje, imenovano ‘upside-down’.

»Ustvarjala sem modne zapovedi, ne da bi se spoznala na modo. To nepoznavanje pa mi je pravzaprav omogočalo določeno ustvarjalno svobodo.«

Bila je Laura

Sonia Rykiel je za možev butik Laura že od leta 1962 oblikovala udobne puloverje in nosečniške obleke, saj je bila ponudba po njenem mnenju zelo klavrna. Tako je nastal njen ‘podpis’, s katerim še danes obvladuje modne piste – pulover.

Prvi se je imenoval Revežev pulover in je prišel na naslovnico Elle. Prinesel ji je slavo, ona pa slavo pleteninam, kot smo nekoč že zapisali. Novinko in nadarjeno oblikovalko so opazili tudi pri ameriški ženski reviji Women's Wear Daily in jo razglasili za kraljico pletenin.

Na prestolu sedi že od leta 1968. »Ko sem začela, nisem imela pojma, kaj počnem . . ničesar nisem vedela o modni industriji. Naredila sem majhen pulover, ki je končal na naslovnici Elle, in postala prepoznaven čez noč. Celo zdaj se včasih sprašujem, ali bodo ljudje opazili, da nimam formalne modne izobrazbe, dvomim vase in o svojem delu. Ruske korenine v meni so močne in še zjutraj sem lahko z nečim popolnoma zadovoljna, zvečer pa to razočarana trgam na koščke.«

Zdaj je vse po vrsti

Sonia se v veselje vseh nas ni ustavila samo pri modi, ampak je segla tudi po drugih načinih izražanja: če morda poznate fine francoske čokoladice znamke Ladurée, potem leta 2002 niste mogli mimo lepih in mamljivih ovojčkov, ki jih je oblikovala.

Leta 2003 z Nissanom ustvari črtasto micro, za Ligne Roset pa v slogu sedmih smrtnih grehov 'togo’ zofam vdahne svoj prepoznavni slog. Ne nazadnje pa se loti še tehnike – leta 2006 za XBOX poosebi konzolo s svojo ilustracijo. In igranje igric postane zaznamovano z modo . . Za omejeno število kupcev, da ne bo pomote.

Leta 1982 je sodelovala pri prenovi pariškega hotela Hotel de Crillon, leta 1994 pa je poskrbela za notranjo opremo sob v bolnišnici American Hospital of Paris.

Občasno je – prav uspešno – zašla tudi v pisateljske vode. Njena besedila so izšla v osmih publikacijah, med njimi je tudi knjiga pravljic za otroke. »Ženska Rykiel? To je babnica, ki ima vedno torbo na rami, da lahko samozavestno koraka naprej z dvema otrokoma v naročju.«

Če ste se kdaj spraševali, kdo je navdihnil Altmana, da je leta 1994 na celuloidni trak zapisal Pr? t-? -Porter, naj vam predstavimo muzo: rdečelasa Parižanka Sonia Rykiel. Nominacija za zlati globus gre torej malo tudi njej, kaj pravite?

In njen najljubši film? »Vse o Evi . . Saj govori o tem, da lahko ženska postane to, kar hoče, se tega karakterja oprime kot v gledališki igri in se zlepi z njim.«

Imperij Rykiel

Leta 1983 v modni hiši Sonie Rykiel zaveje nov, svež veter: hčerka Nathalie oblikuje svojo prvo kolekcijo otroških oblačil Rykiel Enfant. Če­da­lje bolj se posveča delu za družinsko podjetje, ustvari linijo Inscription Rykiel, ki se pozneje preimenuje v Sonia by Sonia Rykiel, in sodeluje pri razvoju parfumov ter liniji spodnjega perila.

Danes je vodilna oseba blagovne znamke. Lahko bi rekli, da Sonia snuje, Nathalie pa deluje. 'Duo fantastikus'! Sonia Rykiel je ena redkih francoskih modnih hiš, ki je v celoti v družinski lasti.

Ko jo vprašam, kaj ji pomeni slog, odgovori: »Imeti slog pomeni dobro poznati samega sebe . . Da bi ženska postala prava ženska, se mora najprej sprijazniti s svojo podobo. Opazovati se mora v ogledalu ure in ure, dneve in dneve . . Zavedati se mora svojih prednosti in šibkih točk. Prava ženska si prilagaja modo in ji ne sledi slepo, je ustvarjalna, z modo se poigrava, a vedno izhaja iz sebe. Ženska Rykiel je zelo aktivna ženska, z otroki in moškimi v svojem življenju . . zanimajo jo tako družba kot kultura in umetnost.«

In kam gre moda? Kaj bomo nosili čez 50 let? »Niti ne bomo zelo drugačni niti povsem isti. Zavedati se moramo trenutnih globalnih vprašanj in sprememb. Bolj gremo naprej, bolj se moda ozira na svetovne težave . . brez tega sploh več ne gre.«

Sonia Rykiel je s svojo drobno postavo in ognjenimi lasmi najbrž svoj najboljši model: umirjena in energična. Črna, mornarsko modra, siva in bež so njene zaščitne barve, ki jih dopolnjujejo črte in kristali. Rdeča barva, čeprav je sama ne nosi, se pogosto pojavlja v njenih kolekcijah. Njena moda se zaveda telesa, pa naj gre za oprijete ali škatlaste kroje.

Še ena njena posebnost so vrhnja oblačila: vedno voluminozna, kar velja tako za plašč iz fine tanke volne ali tistega iz košatega umetnega krzna.

Besede modrosti

Moda danes deluje, kot da je vse dovoljeno, da ni več jasnih pravil. Zato smo pogosto zbegani, kako se obleči trendno, ne da bi bili kot novoletna jelka. Rešitev je več, modna ikona Sonia Rykiel pa vam za konec na srce polaga tole: »Vedno pravim, da je najpomembnejše poznati sebe in se sprejeti. Vendar to ni nikakršno pasivno sprejemanje, je poigravanje z najboljšim, kar imate. Če imate lepa ramena, jih pokažite, če vam niso všeč vaše noge, ne oblecite mini krila. Če hočete biti 'funky', pomislite, kaj je 'funky' za vas, in ne iščite definicij v modnih revijah. Imejte svoje koncepte in ustvarjajte svojo zgodovino.«

Aleksandra Brlan

Fotografije Dominique Issermann

in promocijsko gradivo

ELLE julij 2008