Zlata Zavašnik: "Slovenski moški bolj prisega na udobje in prej 'krši' predpisana pravila"

2. 1. 2015
Zlata Zavašnik (foto: Primož Predalič)
Primož Predalič

Tokrat nekaj za vse ženske, ki želite svojim moškim dopovedati, kako se je treba oblačiti bolj gosposko, in za vse moške, ki imate željo, znanja pa ne. Pogovarjali smo se z Zlato Zavašnik, lastnico podjetja Sens, ki se že 21 let ukvarja z moško modo.

Ko ste začenjali s svojo znamko, je pri nas na trgu primanjkovalo moške mode. Se vam zdi, da se je z leti v Sloveniji stanje izboljšalo?

Res je. Primanjkovalo je moških oblek na splošno. Z oblikovanjem moških oblek se takrat sploh nihče ni zares ukvarjal tudi zato, ker so moški slabi potrošniki in je to posel, ki ne prinaša posebnega dobička. Lahko si videl le čisto klasiko brez vsake inovativnosti. Jaz sem ta posel gledala drugače, skozi oči oblikovalke oblačil, in v moški modi, ki je sicer nišna, videla velik potencial. Z leti se je izboljšala in predvsem povečala ponudba ter hkrati poslabšal odnos do oblačil. Kriterij za kvaliteto in obliko se je znižal, ker je nizka cena postala tisto, kar večina ljudi išče. Ampak se že opažajo spremembe na tem področju.

Praznovali ste 21. obletnico delovanja, kar je za slovensko podjetje, ki se ukvarja izključno z moško modo, izjemno. Zaradi česa ste obstali?

Vztrajanja pri stališču, da sta oblikovanje in s tem graditev blagovne znamke tisto, kar da izdelku dodano vrednost, ob predpogoju kvalitetne izdelave in uporabljenih surovin. Pomembno je tudi sledenje modnim smernicam, a ob tem vedno dodamo nekaj svojega, unikatnega, zaradi česar je blagovna znamka prepoznavna in kar jo je utrdilo na trgu. Hkrati smo znali v pravem času narediti prave spremembe. Ključnega pomena vsakega uspešnega posla pa so predanost delu, pogum ter pošteno poslovno delovanje.

Poleg tega, da ste prava strokovnjakinja na področju moške mode, ste tudi inovatorka, kajne? Kakšne patente ste iznašli? (smeh)

Te 'inovacije' so rezultat gledanja ženske skozi moške oči, da bi bil izdelek praktičen in bi zajel dve lastnosti obenem. Torej res, imeli smo srajce, kjer sta se ovratnika lahko zamenjala, in imamo tudi obleko, ki se lahko nosi na dva načina. Kot obleka z ruskim (stoječim ovratnikom) ali s klasičnim ovratnikom in moški ima dve obleki.

V prazničnem času je nešteto dogodkov, na katerih se zahteva tudi določen kodeks oblačenja. Med te spada 'black tie', ki pa še zdaleč ne pomeni, da naj si moški omisli zgolj črno kravato, kajne?

To bi bilo res preveč enostavno. Zahteva 'black tie' je kodeks oblačenja za posebne priložnosti, ki zahteva črn satenast šal ovratnik na suknjiču, hlače, ki jih prav tako dopolnjuje stranska satenasta črta, obvezen dodatek sta črn svilen pas, smoking srajca z okrasnimi in manšetnimi gumbi. Piko na i temu najbolj svečanemu moškemu stajlingu pa dodamo s črnimi lakastimi čevlji in belim robčkom, ki ga dodamo v stranski žep suknjiča.

Kakšna so pravila poslovnega ali svečanega oblačenja v današnjem času in koliko jih po vašem slovenski moški upoštevajo?

Nevpadljivost in minimalizem pri dodatkih sta ključni vodili, ki se jih mora držati vsak moški, ko govorimo tako o poslovnih kot svečanih oblačilih. Dejansko so pravila dokaj enostavna, da bo moški videti urejen in v trendu. Dobro krojen bolj ali manj klasičen suknjič, hlače, srajca in kravata. Dodamo nogavice, ki so za odtenek temnejše od hlač, in temnejše čevlje. Tri osnovne poslovne barve oblek so siva, modra ali črna. Nekoliko se lahko poigrava predvsem z barvami srajc in kravat. Pri tem je zaželeno, da si upa nekoliko več in predvsem sledi barvnim trendom sezon.

Pri svečanem oblačenju so pravila nekoliko bolj toga, saj smo omejeni predvsem na črno-bele kombinacije. V nekoliko manj formalnih oblikah so to črna klasična obleka, bela srajca in črna kravata. Pri strogo predpisanih svečanih oblačilih, kot je pravilo 'black tie', pa se moški odločijo za smokinge in frake. Tukaj manevrskega prostora za sledenje modnim smernicam ni prav veliko, saj gre za zelo klasična oblačila, ki se iz sezone v sezono minimalno spreminjajo. Slovenski moški bolj prisega na udobje in prej 'krši' predpisana pravila, kot se jih strogo drži.

Katere pojme ponavadi ljudje zamešajo, ko gre za vprašanje svečanega oblačenja?

Bolj kot za zmešnjavo gre predvsem za nerazumevanje in nepoznavanje pojmov, kot so smoking, frak in kodeks oblačenja 'black tie' ter 'white tie'. Verjetno zato, ker nam dogodki, ki bi zahtevali stroga svečana oblačila, niso tako zelo blizu oziroma jih je malo pri nas.

S kakšnimi modnimi težavami se po vaših izkušnjah največkrat spopadajo poslovni moški?

Nosijo prevelike obleke ali srajce, ker menijo, da je ohlapnost udobnost, čeprav nove tkanine omogočajo udobnost tudi pri ožjih krojih. Želijo imeti eno obleko za vse priložnosti, kar večinoma ne vzdrži pravil, ki jih zahtevajo smernice oblačenja. Pri veliki izbiri barv in vzorcev pri srajcah in kravatah lahko hitro posežejo po kombinacijah, ki zanje niso ustrezne. Posebej problematične so prepogosto videne srajce, ki imajo preveč različnih barv na ovratniku, gumbov in trakov. To enostavno ni elegantno, in če temu dodamo še kravato, imaš nekaj, kar nikakor ni v trendu.

Kaj si mislite o ljudeh, ki v gledališče, opero ali na balet hodijo v kavbojkah?

Spet gre bolj za vrednote in za spoštovanje drugih. Vsi se radi dobro počutimo in najbolj sproščeni smo v trenirki ali džinsu. V naši kulturi smo obremenjeni z marsičim, kar je okoli nas in v nas, zato bi se verjetno marsičesa radi osvobodili. Ampak menim, da je največja svoboda in velika sreča to, da sploh lahko obiskujemo takšne dogodke in da nam lepše oblačilo ali kos, ki ga nimamo vsak dan, ampak le za tisti večer, boža dušo in telo. Vredno je gojiti odnos tudi do tega.

Menite, da bo kultura svečanega oblačenja nekoč povsem izumrla?

Menim in predvsem upam, da ne bo, saj je to ena izmed vrednot, ki nam nekako polepšajo življenje. Prvi pogoj za to, da se bomo lahko svečano oblačili, pa je seveda okolje, ki nam bo omogočalo, da si bomo to dobrino tudi po materialni plati lahko privoščili.

Kateri znan moški pri nas je po vašem najbolj urejen in zakaj?

Boštjan Narat, ker se oblači pri nas. (smeh) Zdaj pa zares: minimalizem, prefinjenost malih detajlov in predvsem najprej vidiš njega, njegovo energijo in šele nato vidiš (če vidiš) oblačilo. To je zmaga. Boštjan Narat, ki ima vse to, je bil tudi izbran za najbolje oblečenega Slovenca. Torej so njegov dobri stil potrdili tudi drugi.

Skoraj vsaka ženska naj bi imela v omari malo črno oblekico, kaj pa moški? Potrebuje dve, tri obleke?

Potrebuje vsaj tri obleke, dve za dnevno-poslovne in eno za večerne priložnosti:

Smoking ali black tie, če ima moški takšne obveznosti, kjer je to zapovedano, ali črna obleka za večerne priložnosti, črn metuljček, črna ali bela kravata, bela ali črna srajca z dvojnima manšetama, manšetni gumbi, bel robček in črni čevlji.

Klasična poslovna modra obleka, ki jo dopolnjujeta ustrezni srajci in kravati. Poslovna siva obleka ali kombinacija lahko še s telovnikom, več srajc in kravat. S srajco in kravato ali brez nje lahko doseže bolj ali manj formalen videz. Ko govorim o klasični obleki, mislim na dober kroj, ki je lahko drugačen od klasike v načinu zapenjanja, ovratniku, rezih na prednjem delu ali rokavu, v kombinacijah različnih tkanin oziroma črt in enobarvnega blaga. Tudi to je lahko poslovna obleka.

Napisala: Manja Plešnar za revijo Story

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc