Ko se emocije spremenijo v dišavo: Spoznajte najbolj priznane nosove

11. 10. 2014

Štirje svetovno priznani parfumerji razkrivajo, kako svoje emocije ujamejo v stekleničko dišave.

Opišite svoj delovni prostor.

Serge Lutens: »Nimam specifičnega delovnega prostora; moj delovni prostor je v moji glavi. Parfume oblikujem v laboratoriju na Givaudanu (parfumerska šola) v Parizu ali pri sebi doma v Marakešu. Tam se počutim najbolje.«

Jean-Claude Ellena: »V studiu hiše, ki je bila zgrajena v šestdesetih na brežini hriba. Hiša omogoča okolici vstopiti v notranjost in notranjost podaljša v zunanjost. Sončno svetlobo filtrirajo pinije in studio napolnijo z umirjeno svetlobo. Glasba sta ptičje petje in zvok vetra, ujet v krošnjah dreves. Moje orodje so papir, svinčnik, nalivno pero, radirka, lističi za dišave in držala za lističe. Laboratorij stoji nasproti hiše in je dovolj oddaljen, da se ne obremenjujem z dišavami. Vedno ustvarjam po spominu.«

Camille Goutal: »Laboratorij je videti kot majhno stanovanje. V njem je antično pohištvo, ki je last moje matere, in seveda vse, kar potrebujem za ustvarjanje dišav. Ne bi mogla ustvarjati v modernem, sterilnem laboratoriju. Tu so slike, fotografije, risbice mojih otrok, glasba, knjige, smešne stvari in radostna sporočila v stekleničkah. Počutim se kot doma.«

Lyn Harris: »Laboratorij je moje zatočišče. Gre za to, kako je urejena moja miza, kaj gledam, kaj poslušam, kako skozi okno prihaja svetloba.«

Kje najdete navdih za ustvarjanje?

Jean-Claude Ellena: »Kreativni proces ni točno določen postopek; je potreba, nuja, impulz, ki se izrazi v oblikovanju ideje. Veliko mojih idej se je porodilo, ko sem nekaj prebral, rodijo jo beseda, fotografija, vonj ... Največja težava je izbrati.«

Serge Lutens: »V svoji osebni zgodovini. Oblikovanje dišav brez poglobljenega razmišljanja me ne zanima.«

Kako spomini vplivajo na vaše delo?

Serge Lutens: »Ne gre samo za moje spomine, tu so še moje meso, moja koža ... Temu ni konca! Gre za psihološko in fiziološko resničnost. Parfum ni zavest.«

parfum

Vonj in čustva so tesno povezani. Kako to vpliva na vaš ustvarjalni proces?

Camille Goutal: »Vonj lahko prebudi zelo močna čustva in spomine, vendar so vsa čutila enako pomembna. Podoba vratu mojega fanta, zvok morja, mehak dotik tkanine, okus torte ... Ne morem izbrati le enega občutka.«

Jean-Claude Ellena: »To, da imaš sposobnost bolje zaznavati z enim čutilom, še ne pomeni, da so preostala manj občutljiva. Zastavite enako vprašanje pisatelju, glasbeniku ali slikarju in vedno boste dobili isti odgovor. Izoblikovanje enega čutila izostri vse druge.«

Serge Lutens: »Med konceptualnim procesom so prisotna vsa čutila, drugače bi bil končni izdelek 'kastrat'. Peti čut ni le orodje za oblikovanje in kupovanje parfumov, predvsem je ocenjevalec, ki nam dovoljuje, da smo lahko zaskrbljeni, da ljubimo, da sovražimo.«

Povejte nam kaj o svojih zadnjih kreacijah.

Jean-Claude Ellena: »Jour d'Hermès je dišava, ki jo je navdihnila Botticellijeva Primavera. Želel sem ustvariti dišavo, ki bi odražala obilje cvetja. Slika vsebuje na stotine cvetlic, ki slavijo pomlad, rojeno s pomočjo poudarjene ženstvenosti. To me je usmerilo tja, kamor sem želel iti.«

Serge Lutens: »Pravkar sem zaključil svojo tretjo dišavo, imenovano Laine De Verre, kar bi lahko prevedli kot steklo in volna. Kot že ime namiguje, gre za kombinacijo mehkobe, ki jo najdem v okroglih klobčičih preje ter svetlobe, ostrine in svežine, ki je ujeta v dimenziji stekla. Gre za spor med mojo moško in žensko stranjo.«

Lyn Harris: »Moja nova kolekcija se imenuje Parfumer's Library. Vključuje moje kreacije med letoma 1997 in 2012 in predstavlja različne stopnje moje kreativnosti.«

Camille Goutal: »Naša zadnja dišava je Un Matin d'Orage. Gre za dišavo gardenij tik po nevihti – obkroža jih mokra trava in sonce jih začenja sušiti.«

pafum

Kakšno čustvo izzove?

Camille Goutal: »Predvsem oblikujemo dišave, ki pripovedujejo zgodbe, zato upamo, da bo oseba, ki bo našo dišavo nosila, doživela in razumela iste občutke, kot smo jih mi v določenem obdobju našega življenja.«

Lyn Harris: »Bizarne stvari izzovejo spomine: vonj papirja, čistega perila ali svinčnika iz mojega otroštva. V glavo si prikličem slike, ko nekaj povonjam, in to želim nato poustvariti.«

Jean-Claude Ellena: »Samega sebe vidim kot pisatelja vonjav. Dišava je zame poetičen opis, in ne izraz za koncept. Premika se, lahko se je dotaknem, spodbuja mojo domišljijo.«

Katera je bila vaša najboljša dišavna stvaritev?

Serge Lutens: »Vedno je to zadnja dišava, ki sem jo ustvaril, saj me ta najbolj zanima.«

Jean-Claude Ellena: »Težko bi se odločil med prvim parfumom za Van Cleef & Arpels in Jour d'Hermès, pri obeh dišavah sem združil osebni pristop in smernice trendov. Slediti samo modnim trendom je tako, kot bi hodil vzvratno.«

Opišite seksi vonj.

Serge Lutens: »Seksi mi ne pomeni nič, razen če ima beseda komičen prizvok, kot pri Marilyn Monroe. Zapeljevanje mora ostati posledica, ne preračunljivost. Pomembno je, da v dišavi najdeš sebe.«

Camille Goutal: »Ni pravil, gre za kompleksno alkimijo! Nekateri moški radi na ženskah vonjajo orientalske dišave in jih imajo za zelo čutne, medtem ko jih drugi nikakor ne marajo. Zame je edino pravilo, da se z dišavo dobro počutiš in jo obožuješ.«

Imate svoje priljubljene dišavne komponente?

Camille Goutal: »Sem ljubiteljica belega cvetja, kot so ylang-ylang, gardenija, frangipani ... Spodbudi me k sanjarjenju in potovanju! Všeč so mi note, ki vzbudijo občutek ženstvenosti in nežnosti.«

Serge Lutens: »Razen tistih s slabo kakovostjo zame obstajajo tudi zelo surovi materiali in dišavne note. Ničemur ne dajem prednost – vse je odvisno od tega, kaj lahko z njimi ustvarim.«

cvetje

Ali obstaja dišava, za katero si želite, da bi jo ustvarili sami?

Camille Goutal: »Navdušena sem nad dišavo Beach znamke Bobbi Brown, iz istega razloga kot nad Songes. Obožujem tudi Diorjevo Eau Sauvage, ki je zelo elegantna, in medtem ko jo nosim, se počutim zelo svobodno.«

Jean-Claude Ellena: »Vonj, ki ga čutim kot dišavo, ali dišavo, ki jo čutim kot vonj: na primer vonj kože mojih otrok in vnukov.«

Serge Lutens: »Priložnosti, ki so se mi ponudile, so mi dale možnost, da dišave uporabim kot način svojega izražanja. Oblikovanje parfumov mi dovoljuje, da se izrazim na edinstven način.«

Kaj priporočate nekomu, ki izbira novo dišavo?

Camille Goutal: »Vzemite si čas in ne povonjajte jih preveč naenkrat. Dišave so kot moški: moraš se zaljubiti. Če oklevate, dišave ne kupite.«

Lyn Harris: »Instinkt je najpomembnejši. Pozitiven odziv je vodilo.« Originalna dišava Miss Dior je bila leta 1947 prvič predstavljena javnosti – več kot pol stoletja pozneje še vedno navdihuje svoje moderne različice. Zadnja, Blooming Bouquet, sledi originalni chypre strukturi in vendar je z nekaj preobrati povsem spremenjena. Legendarni parfumer François Demachy nam je razkril nekaj detajlov iz vedno navdihujočega portfelja dišave Miss Dior.

Kako ste ustvarili novo dišavo, ki še vedno izžareva duh originala?

»Miss Dior izžareva večno mladost. Od prve dišave dalje vsaka različica sledi zahtevam po izredni kakovosti. Za ponovno interpretacijo sem iskal najboljše note, ki bi razvile najboljše dišavne akorde dišave Miss Dior Chypre.«

Razložite nam, kaj chypre pomeni?

»Vsaka dišava Miss Dior ima svojo unikatno kompozicijo, narejeno iz različnih surovih materialov, ki strukturo dišave različno interpretirajo; vsi pa imajo specialno chypre prefinjenost: vrhnje citrusne note in leseno osnovo.«

Kateri je novi akord v Blooming Bouquetu?

»Dišava poudarja, da je cvetlični šopek jedro dišave z dodanim akordom potonike.«

Kakšna ženska bo nosila to dišavo?

»Tista, ki ima to elegantno sladkobo, sijočo avro in lahkoten šarm. Ženska, ki nosi Miss Dior, Eau De Toilette, ima več čutnosti in energije; Miss Dior, Le Parfum, pa v ženski vzbudi skrivnost zapeljevanja.«

Prevedla in priredila: Petra Windschnurer