Resnica o mleku

Pijemo ga, odkar smo se rodili, čeprav lahko z njim povežemo marsikatero težavo ...

Resnica o mleku

Ljudje smo edina živa bitja, ki pijemo mleko odrasli in ki pijemo mleko drugih bitij. Mleko po naravi dojenčkom in mladičkom pomaga hitreje pridobivati težo: človeško materino mleko dojenčka, težkega tri kilograme, spremeni v 12-kilogramskega otroka, kravje mleko pa 45-kilogramskega telička spremeni v 800-kilogramsko kravo. Kaj se torej zgodi, ko odrasli pijemo kravje mleko?

Ste intolerantni?

Večina nas izgubi sposobnost presnav­ljanja laktoze (sladkor, prisoten v vseh vrstah živalskega mleka) do četrtega leta starosti. Po mnenju nutricionistov je 75 odstotkov ljudi do neke stopnje intolerantnih za mlečne izdelke. Simptomi vključujejo drisko, zvijanje v trebuhu, črevesna vnetja. Kazein, protein, ki ga najdemo v mleku, človeško telo zaradi pomanjkanja renina (encim) podobno težko prebavlja. Če ste intolerantni, obstajajo nemlečne alternative ali pa preizkusite kozje mleko, ki ima rahlo milejši okus in je lažje za prebavo kot kravje.

Ali mleko redi?

Kravje mleko je zelo mastno (49 odstotkov kalorij v mleku je iz maščobe, v delno posnetem 35) in ima dvakrat toliko proteinov kot človeško. Hormoni v njem so prisotni, da pospešujejo rast, kar je seveda idealno, če je 'končni cilj' krava, če ga uživamo ljudje, pa ti rastni dejavniki vplivajo le na kopičenje maščob. Zaradi estrogena se te nalagajo predvsem na zadnjici in trebuhu, strokovnjaki zato priporočajo diete brez mlečnih izdelkov.

Izvor proteinov

Proteini so pogosto priporočeni kot eden izmed gradnikov življenja in predstavljajo 16 odstotkov telesne teže, vključno z mišicami, lasmi in kožo. Ker je mleko bogat izvor proteinov, ga lahko nadomestite s polnozrnatimi žiti, mastnimi ribami, oreščki in pustim mesom. Strokovnjaki se ne morejo poenotiti glede količine proteinov, ki jih potrebujemo v času diete, a vse je seveda odvisno tudi od naše teže in stopnje aktivnosti. 46 gramov na dan je dobra začetna količina.

Mleko je povezano z aknami

Strokovnjaki se strinjajo, da vse, kar zaužijemo, vpliva na našo polt. Raziskava, v katero so vključili najstnike, je razkrila, da so imeli tisti, ki so pili več mleka, hujšo obliko aken. Zanimivo pa je, da so se akne pojavile, potem ko so uživali več mleka, in ne kateregakoli drugega mlečnega izdelka. Hormoni, zlasti androgeni, vodijo do prekomernega proizvajanja testosterona, ta pa spodbuja izločanje žlez lojnic. Poskusite rastne hormone iz kravjega mleka nadomestiti s prijaznejšimi fito­estrogeni iz rastlinskega mleka, kot je riževo ali mandljevo.

Kalcij je prisoten tudi drugod

Še pred kratkim je veljalo, da je prehrana, ki vključuje mlečne izdelke, najboljši način, da se izognete osteoporozi, zdaj pa vse več strokovnjakov zavrača to trditev, menijo celo, da lahko uživanje mlečnih izdelkov povzroči nagnjenost h krhkosti kosti. Mleko naj bi kosti pravzaprav oslabelo? Da, dokazi naj bi kazali, da proteini v mleku kalcij in fosfor 'odplaknejo' iz kosti. Te dokaze so podprli raziskovalci z univerze Yale, ki so razkrili, da države, ki potrošijo veliko mleka in mesa, beležijo največjo rast osteoporoze.

Kravje mleko res vsebuje kalcij, vendar naj bi bil ta po pasterizaciji, ko je bil segret na 63 stopinj, tudi povsem neuporaben. In mleko na 100 gramov pravzaprav vsebuje le 118 miligramov kalcija, medtem ko ga sezamova semena vsebujejo 1160 miligramov, mandlji pa 234. Obstajajo torej nadomestki za kalcij, na primer oreščki, mandlji in brazilski oreščki, semena, sončnična in bučna, stročnice (sojina moka, tofu, beli fižol), zelenjava (špinača, zelje, korenje, ohrovt) in sadje (marelice, fige, rabarbara).

Nadomestki za mleko

Riževo mleko je najmanj alergeno med vsemi mlečnimi nadomestki, najmanj mastno in zelo hranljivo; je bolj vodeno kot kravje in zrnate sestave. Sojino mleko je derivat sojinih zrn ter dober izvor proteinov in kalcija – je odličen nadomestek za kuhanje, ker ima enako sestavo kot mleko. Mandljevo mleko je malo dražje, vendar polno magnezija, selena in vitamina E; podobno kot riževo je bolj vodeno, vendar zelo polnega okusa.

Pripravila: Nina Pretnar

Najbolj brano

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri