Eric Matyash: Oblikovalski tandem, ki v siv vsakdan vnaša teatralnost in netipične kontraste!

Zagrizla sta v modno ustvarjanje in zdaj vztrajata.

Moda, 9. 12. 2016
Eric Matyash: Oblikovalski tandem, ki v siv vsakdan vnaša teatralnost in netipične kontraste! - Foto: Vid Voršič, Jure Makovec, Primož Korošec in osebni arhiv

Zakaj prav modno oblikovanje?

Matjaž: Nekako se je to zgodilo spontano. Sva zagrizla in zdaj vztrajava.

Eric Maj: Moda in oblačilna kultura naju fascinirata, v tem sva našla izziv. Več ko raziskuješ in oblikuješ, več se naučiš, potegne te vase in postaneš del tega. Ko si eno z nečim, se zelo težko distanciraš.

Kako pa sodelujeta skupaj? Kdo dela kaj?

Eric Maj: Zelo raznoliko. Enkrat se nekdo bolj osredotoči na eno stvar, drugič drugi. Ideje običajno letijo skupaj. Veliko se pogovarjaš, komuniciraš, ustvarjaš čačke, včasih se sporečeš, a se na koncu vse smiselno zloži skupaj.

Je kaotično?

Matjaž: Sam delovni proces je.

Eric Maj: Včasih nama je lahko za izhodišče določen material, ki služi kot navdih za razvoj idej, naslednjič kaj povsem drugega.

Imata vsak svoje področje, ki ga obvladata?

Matjaž: Jaz po navadi modeliram.

Eric Maj: No, darling, kakor kdaj in kakor kaj. Sicer Matjaž običajno poskrbi tudi za pregledne tehnične risbe, a je naneslo, da sem jih ravno pri aktualni kolekciji na primer jaz pripravljal ... Večinoma jaz skrbim za razvoj konceptov, vzorce ..., a se vselej dopolnjujeva. Šivava pa tudi oba.

Matjaž: Eric je raje za strojem, jaz pa na roke.

Eric Maj: Matjaž uživa v šivanju delikatnih stvari, kot so perlice in podobno, jaz pa kose spravim v formo. In gnjavim, kaj je tehnično mogoče realizirati in kje bodo težave ... Na roke je včasih preprosteje rešiti logistiko realizacije oblačila.

Kakšna je zgodba zadnje kolekcije Crossroads?

Matjaž: Crossroads oziroma stičišča, križišča – tukaj nama je bil v navdih oranžen material.

Eric Maj: Balo tega blaga sva imela doma že dobri dve leti. To je plastificiran bombaž, namenjen delovnim oblačilom.

Matjaž: In je vodoodporen in negorljiv.

Eric Maj: Gre za visokotehnološki material. Lahko ga poliješ z vodo, pa ta kar odteče.

Matjaž: Prek tega materiala sva se navezala na ceste, poti, ki posledično simbolizirajo begunsko krizo, zelo aktualno v tistem času.

Eric Maj: Osnovni ideji sva prilagodila barvno sliko in vzorce. Črte, ki vodijo naravnost, črte, ki se srečajo in sekajo, se združijo, in tako gre za stičišče in srečanje. Enako je v medčloveških odnosih.

Matjaž: Čeprav so naše poti pravokotne, lahko hodimo vzporedno.

Eric Maj: Tudi če se križaš, tudi če so si mnenja različna, jih spoštuješ, sprejmeš in greš vzporedno naprej. Na to temo sva oblikovala celotno kolekcijo, ki je polna na oko netipičnih kontrastov – tako v formah kot kombiniranju tehničnih materialov in klasičnega finega blaga.

Zdi se mi, da sta svojo sicer kostumografsko estetiko v zadnjih letih nekoliko prizemljila.

Matjaž: Morda zato, ker so bili v tej zadnji kolekciji stajlingi preprostejši.

Eric Maj: To je vzdušje trenutka. Med pripravo kolekcije sva spoznala, da je v njej zelo 'basic' Eric Matyash ... S tem se nisva preveč obremenjevala. Tako se nama je zahotelo, in kdo ve, kam bova zašla z naslednjo. Obenem sva želela ustvariti kolekcijo, ki je še vedno tipično najina, a bo brez težav našla ciljno skupino oziroma bo oblačila začutilo čim več ljudi in jih tudi odneslo v svet.

Moda

Zaobjela sta nekoliko širše občinstvo kot običajno.

Eric Maj: Tako je, ampak do tega je prišlo zelo neobremenjeno.

Matjaž: Strogo določena publika oziroma ciljna skupina večkrat ni ključna prioriteta, temveč uresničitev vizije. Kolekcije vedno delava po stajlingih tako, da nariševa izhode. Običajno si ob snovanju idej ne začrtava posameznih kosov, ampak celoten videz.

Tako gradita tudi osebni stil?

Matjaž: Jaz ugotavljam, da se mi pri vsej tej količini oblačil, ki jih srečujem na dnevni bazi, zjutraj mnogokrat ne ljubi pretirano ugotavljati, kaj naj oblečem.

Eric Maj: Saj to vedno pride instinktivno. Prevečkrat pride do tega, da ne razmišljaš za eno uro vnaprej, kaj boš oblekel, in ko si že skoraj pripravljen na odhod od doma, vidiš, da je treba zlikati še srajco, ki jo želiš obleči. In si spet pozen. Predvsem potrebuješ veliko omaro za vsa oblačila, ki čakajo na likanje ...

Kaj pa je definicija dobro oblečene osebe?

Eric Maj: Sinergija posameznikove osebnosti in občutka za estetiko. Ko se pogledaš v ogledalo, vidiš pravo dozo vsega.

Matjaž: Meni je pomembno, da se oblečeš tako, da se dobro počutiš, in ne gledaš na to, kako bodo to sprejeli drugi.

Eric Maj: Absolutno. Vedno se moraš obleči tako, da se v lastni koži dobro počutiš in si zvest izključno sebi. V mojih očeh je lahko nekdo zagrešil čisti 'faux pas', a če je sam s tem zadovoljen, je pomembno samo to. Toliko, kot je različnih ljudi, toliko je oči. Seveda je potreben neki univerzalni občutek, a je na koncu vse subjektivno. Če želi nekdo obleči mrežaste nogavice, tri pernate boe, leopardjo torbico in perle do tal, je to za nekoga lepo, za drugega pa katastrofa. Predvsem gre za uravnoteženost, za sinergijo med osebnostjo in tem, da se znaš videti v ogledalu in da veš, kdaj nekaj morda ni zate.

Potem ni pravila.

Eric Maj: Univerzalnega pravila ni. Če bi bil, bi bili vsi kot kloni.

Matjaž: Nekatera oblačila ti pač ustrezajo in se vračaš k njim. Pomembno se mi zdi tudi, da stvari kombiniraš. Da nimaš določene bluze samo za k določenim hlačam in da ne gredo določeni čevlji samo k določeni stvari ...

Eric Maj: Meni se zdi, da se veliko ljudi ne gleda v ogledalo. Moraš se znati tudi oceniti, skritizirati, ko je potrebno. Da v odsevu ne vidiš le tega, ali gre pet las v drugo smer ali ne. In da nisi klon, ki si želi biti podoben nekomu drugemu.

Gre za to, da pravzaprav pripadamo. Da ne izstopamo.

Eric Maj: Ne potrebuješ pripadnosti. Temu se reče obremenjenost. Torej, dobro oblečen človek je tisti, ki ni obremenjen.

Koga pa bi vidva želela obleči?

Matjaž: Seveda ti je všeč, če tvoji kosi živijo, zato tudi delaš, da se nosijo. Še bolj vesel pa si, če se lepo oziroma dobro nosijo.

Eric Maj: Obsesije s tem, katera zvezdnica bi bila primerna za najina oblačila, res ne poznava. Najdejo pa se posamezniki, ki jih začutiš, ne iz obsesije, zgodi se klik in rečeš si, da bi to osebo z veseljem oblekel. Tak moment se je letos zgodil z Raiven, ko smo skupaj sodelovali na aprilskem LJFW.

Imata kakšno muzo, ko delata kolekcijo?

Matjaž: Zelo odvisno, pri tej zadnji je nisva imela.

Eric Maj: Pri eni od prejšnjih je bila na primer Marlene Dietrich.

Matjaž: Ženske, ki so nama blizu, so tudi Daphne Guinness, Tilda Swinton, ikonične, rahlo ekcentrične osebe.

Eric Maj: Ikonične, ne nujno v smislu vizualne podobe, ampak filozofije bivanja in dela. Tega, da vselej delajo dobro in so zveste same sebi.

Matjaž: Pa Cate Blanchett. Tu pa se potem že konča.

Moda

Prej smo vaju poznali pod imenom Mem Couture. Zakaj je prišlo do spremembe imena?

Matjaž: Ko sva izbirala ime, sva bila še zelo mlada.

Eric Maj: Izbrala sva ga čisto po občutku.

Matjaž: Želela sva, da predstavlja krojaško znanje, in to je tudi osnovni pomen besede couture, zato sva jo dodala kraticam najinih imen. Skozi leta sva začela opažati odziv in sprejemati povratne informacije, ki so naju gnale v razmislek o imenu. Neki 'buyer' iz ZDA, ki bi iskal ready-to-wear kolekcije, naju na primer zaradi besede couture v imenu ne bi niti pogledal. To je bil prvi razlog. Drugo je bilo, da se je začelo pojavljati veliko 'couture' brendov, ki bolj kot na dovršeno delo spominjajo na poceni kič ...

Eric Maj: Želela sva, da bi bilo ime nepretenciozno in neopredeljujoče se o tipu oblačil oziroma tipu najinega oblikovanja. Da samo po sebi ne označuje, ali gre za oblačila ali dodatke, da ne označuje, ali gre za pret-a-porter ali couture, da naju označuje preprosto in zgolj kot osebi. To je Eric Matyash. Popolnoma samozadostno. Matjaževo ime sva prilagodila mednarodni izgovorjavi. Po temeljiti raziskavi sva prišla do zapisa Matyash, ki ga znajo lepo izgovoriti tako Britanci in Francozi kot tudi Nemci, Italijani ...

Kako pa trenutno napreduje vajin projekt Identity dress?

Matjaž: Se dogaja. Letos je težava predvsem primerna lokacija, saj bi radi prostor, ki nam je všeč, je dovolj velik, živ in v središču mesta.

Eric Maj: Kar potrebujemo, je prostor, ki funcionira tako za osrednji dogodek kot za okroglo mizo, za novinarske dogodke in ne nazadnje za razstavo. Iščemo velik in živ prostor. Z Narodnim muzejem smo lani prvič sodelovali in smo drug v drugega zaljubljeni, ampak so polno zasedeni vse do prihodnjega septembra. Trenutno smo sredi usklajevanj z enim od partnerjev na temo postavitve v središču mesta, a žal dogodek letos ne bo v novembru, morali smo ga premakniti na pomlad. Smisel projekta ostaja enak. Nekoliko se bomo razširili, v smislu, da Identity Dress ni le razstava z otvoritvenim dogodkom, ampak festival, ki se relevantno in aktivno ukvarja z vprašanji o modi, oblačilni kulturi ... Projekt se ne navezuje toliko na poslovno plat mode, to prepuščamo tednom mode, ampak je poudarek na ustvarjalni noti. Koliko je oblikovalec hkrati umetnik, kaj je identiteta v modi, kaj je identiteta vizulnih podob ...

Bosta projekt razširila tudi v tujino?

Eric Maj: Kdo ve ... Trenutno, ko sva v fazi nabora sodelujočih, opažava, da marsikdo projekt že pozna. Vsako leto je ogromno zanimanja iz Japonske in Velike Britanije. Na dolgi rok premik ni izključen, saj razmišljava predvsem o dosegu ciljne publike. Prioriteta je kakovost, a obenem je prav tako pomembno, da tako svojstven in zahteven projekt, kot je Identity dress, doseže čim širši krog relavantne publike.

Matjaž: Bile so že opcije in ogromno predlogov, kje bi lahko poskusili. Vse je odprto, saj sva se skozi leta naučila, da je realizacija mogoča le s celovito finančno strukturo projekta v določenem okolju.

Eric Maj: Pojavile so se že pobude za premik projekta v Tokio, a dokler ni poskrbljeno za lastno eksistenco, nima smisla brezglavo prestavljati projekta. Moraš imeti rezervo. Enako je z Londonom, od koder so prišle pobude, enako z Luksemburgom. Verjetno bo šel projekt z nama, kamorkoli že bova šla. Načrti so, ampak trenutno ostajava v Ljubljani.

Moda

Gotika ali romantika?

Matjaž: Oboje.

Eric Maj: Oboje in zraven še Bauhaus.

Teater ali kino?

Matjaž: Drama.

Eric Maj: Teater danes, kino jutri. V Ljubljani Drama in Kinodvor.

Obleka je ...

Matjaž: Ščit.

Eric Maj: Identiteta.

Katja Kozlevčar

Preberite še: Sam Sebastian razkriva, kakšen je videti skrivnostni svet čarodejstva v resnici!

Priporočamo tudi: Poglejte, kaj se zgodi, če date v uho košček česna!

Najbolj brano

Lepota

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri