Sašo Radovič: "V ‘modi’ je ‘copy-paste’, po možnosti napačno implementiran"

Tudi letošnji Mercedes-Benz Fashion Week Ljubljana je potekal pod taktirko programskega in umetniškega vodje Saša Radoviča, ki je že desetletja dobro znano ime v slovenskem modnem prostoru. Z njim se je pogovarjala novinarka Nika.

Moda, 6. 11. 2016
Sašo Radovič: "V ‘modi’ je ‘copy-paste’, po možnosti napačno implementiran" - Foto: Primož Predalič

Modo je sprva spoznaval kot fotomodel, na začetku devetdesetih pa se je usmeril v organizacijo modnih dogodkov in s svojimi revijami oral ledino v tem svetu na sončni strani Alp.

Vaša modna pot je nadvse pestra, saj ste se znašli v številnih različnih vlogah, tako da ste si modni svet ogledali z najrazličnejših področij. Kako pa se je začela vaša vez z modo? Ste že kot otrok oboževali čudoviti svet tkanin in dodatkov?

Takrat so bili na programu 'kavboji' in 'indijanci'.

Že v mladostniških letih ste svet znamk in kreacij občutili skozi pojavljanje na modni brvi. Kako ste sami občutili modni svet skozi oči modela?

Manekenske piste so pomenile tudi druženje in zabavo ter dodatni študentski zaslužek. Odlična izkušnja pa je bilo spoznavanje poteka ekipnega dela, upoštevanje pravil sodelovanja, točnosti, profesionalnosti, pripravljenost sprejemanja navodil ...

Ali zaradi tega kako drugače sprejemate modni svet in pripravo modne revije?

Že takrat sem zaznal morda neizkoriščen potencial, seveda mojega videnja poteka dogajanja tako na estetski kot organizacijski ravni. Ob pravem času sem se preselil v zaodrje.

Nekoč ste dejali, da je država brez modnega tedna kot človek brez potnega lista. Mislite, da je bil za to nekoč kriv tudi naš odnos do mode, ki je v primerjavi z nekaterimi sosednjimi narodi dokaj 'površen'?

Tekstilna industrija je bila v Sloveniji v naši nekdanji državi uspešna panoga. Imeli smo vse možnosti lepega oblačenja, pa smo vedno sloveli po skromnosti. Morda le izgovor. V zibelko nam pač očitno ni bila položena italijanska veščina kombiniranja ali pregovorni francoski šik. V devetdesetih, ko smo predstavljali izbrane slovenske samostojne oblikovalce, ki so bili inovativno izredno prodorni, so nas z veseljem spremljali, med drugimi tudi hrvaški mediji, in Slovenijo postavljali na vrh modnega dogajanja v regiji. Takrat je bilo takšno dogajanje v Zagrebu minorno, danes pa imajo kar tri tedne mode!

Kaj v modnem smislu pogrešate pri Slovencih?

Na splošno prav nič: vsak naj se ureja po svojih zmožnostih in željah. Moti me le javna podoba nekaterih medijskih osebnosti, očitno nimajo 'dobrih' stilistov ... 

Tudi sami ste se nekaj let ukvarjali s stiliranjem. S katerimi težavami ste se srečevali v tistem času?

No, med drugim tudi z omejenim naborom in sredstvi, ki so bila takrat na voljo. S celotno ustvarjalno ekipo ter s popolno kreativno svobodo smo v novinarstvu orali ledino, tako z inovativnimi pristopi kot novimi idejami in nepričakovanimi rešitvami.

Mislite, da je modno oblikovanje pri nas res obsojeno na propad?

Modno oblikovanje nikoli. Uveljavljenim ustvarjalcem se pridružujejo novi talenti, ki z optimističnim pogledom spreminjajo svet. Razvoj globalnih blagovnih znamk pa se podreja ekonomskim in strateškim pravilom, ponudbi in povpraševanju, kupni moči ...

Ali so v zadnjem času slovenski oblikovalci in modno dogajanje v Sloveniji našo državo vnovič postavili na modni zemljevid sveta? Kaj še potrebujemo, da se tja uvrstimo?

Tako kot nas, na tem zemljevidu, ki ga zaokrožajo New York, Pariz, Milano in London, verjetno nikoli ne bo niti Züricha niti Bratislave. Družbena omrežja krojijo novo prihodnost, utrinki ustvarjalnosti lahko navdušujejo globalno. Kreativnost potrebuje platformo, da se predstavi.

Pa vendar. Ali je na slovenskem trgu prisotna tako imenovana visoka moda, kot jo lahko zasledimo na modnih brveh svetovnih tednov mode?

Haute couture je domena Pariza, alta moda pa Rima. Pri nas torej o visoki modi ne moremo govoriti, niti po poimenovanju, pomenu, članstvu v zavezujoči organizaciji ali strogih kriterijev, ki jih ta pri izdelovanju oblačil zaobjema.

Kakšne spremembe oz. kaj prinaša na slovensko modno področje Mercedes-Benz Fashion Week?

Predstavlja 'premium' dogodek za ljubitelje in poznavalce, kamor so povabljeni oblikovalci iz Slovenije, regije in tujine. Modne revije so zaključene celote posameznikov. MBFWLJ, ki se je letošnjo jesen predstavil v tretji ediciji, je že marsikomu odprl pot k prepoznavnosti. Bogat spremljevalni program je vključeval modne performanse, videoprojekcije, fotografske razstave, okrogle mize in prisotnost tujih priznanih medijev. Kot sem že dejal, dviga raven konotacije pojma moda, ki vendarle ni frivolna preokupacija in nepotreben strošek - gre za postavljeno ustvarjalnost na piedestal, kot ji pritiče; ekskluzivnost, drugačnost, umetniške vidike z gledališkimi prijemi, za čarobnost trenutka, če želite.

Dejali ste, da pogrešate kritiko in ostrino medijev. Da je poročanje dokaj površinsko. Zakaj je tako?

Z redkimi izjemami s tematiko seznanjenih ljubiteljev današnjo novinarsko sedanjost lastniki medijev postavljajo v vlogo 'deklic za vse'. Vsi naj bi pisali o vsem, plačilna politika je naredila svoje ... V 'modi' je 'copy-paste', po možnosti napačno implementiran. Nezainteresiranost in površnost še dodatno razgalita površinskost.

Kako kritični si upate biti vi? Kako bi označili modni slog slovenske smetane?

Kisla smetana na vseh nivojih. Izjeme potrjujejo pravilo vodo, hrano in zavetje. Oblačila poleg praktičnosti in spodobnosti pokrivanja golote izražajo duh časa, v katerem živimo. Tako nekateri bolj, drugi manj vanj ulovijo svoj slog, ki funkcionira tudi na estetski, morda sebi, morda drugim všečni ravni. Ni vse denar, pomembna je prava izbira materialov in kosov, ki ob poznavanju nege oblačil preživijo več sezon. Izogibajte se modelov, ki bodo zdržali le nekaj pranj ali čiščenj, čeprav danes velik kos modne industrije temelji prav na nenehnem kupovanju novih in novih 'cunjic'. Pet modnih kosov? Prej bi rekel osnovnih: spodnje perilo, obutev, majica, krilo/hlače/obleka, suknjič in plašč. Simple as that (preprosto, op. a.)!

Napisala Nika Arsovski (za revijo Story)
Fotografije: Primož Predalič

Preberite še: Prisha Alfirev Justinek: Spoznajte njene lepotne trike in skrivnosti osebne nege

Priporočamo tudi: Paulo Coelho: 15 čudovitih misli, ki te bodo spomnile, da je življenje v resnici čarobno

Najbolj brano

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri