Shirting: "Deli srajco in deli izkušnjo!"

6. 9. 2017
Shirting: "Deli srajco in deli izkušnjo!" (foto: Promocijsko gradivo)
Promocijsko gradivo

Shirting... je zgodba o odgovorni modi. Ideja, ki se je porodila kot odgovor na potrošništvo in pretirano produkcijo.

V času, ko hlepimo po hitri modi, ponuja alternativo – drugačen način oblačenja in drugačne vrednote: povezovanje, sodelovanje, odgovornosti. Ustvarjalci projekta so izbrali srajco, oblačilni kos, ki ga nosi več ljudi, in barvite izkušnje kreativnih ljudi. Takšnih, s katerimi smo ustvarili tokratno zgodbo. Spoznajte 'team shirting': Eleno Fajt, Lucijo Jankovec in Nejo Kaligaro.

Tri imena, ki v vsako edicijo vnašajo nadgradnjo vsebine in z vsako edicijo pridobivajo širšo skupnost podpornikov, uporabnikov in oblikovalcev. Merilo za uspešen projekt je večkratno 'shirtanje'. Ko uporabnik dokazuje, da ta model oblačenja zanj resnično deluje in se hkrati zaveda širšega pomena vsebin, pravi Elena: "Pokaže, da želi, da bi njegova lastna odgovornost kmalu priklicala tudi odgovornost drugih ljudi, zlasti mladih, ki bodo usmerjali silnice ekonomskega in humanističnega razvoja v prihodnosti."

Pod projekt Shirting se podpisujete s sloganom Ena srajca, več uporabnikov; eno oblačilo, več izkušenj. Z dajanjem prednosti družbenoodgovorni modi odpirate vrsto vprašanj – kakšen pečat želite pustiti z novim vrednotenjem oblačil?

Elena: Shirting vzpostavlja prostor povezovanj, souporabe in delitve. Prav te srajce v sodobni družbi, ko nas digitalni mediji zapirajo v lastna stanovanja, med ljudmi znova ustvarjajo povezave. Ena srajca jih lahko poveže veliko. S tem, da nosijo nekaj že nošenega, zmanjšujejo težnjo po imetju nečesa zgolj zase. Gre za spremembo razmišljanja in delovanja. Oblačilo, ki nosi vsebino, nosi spremembo, spočenja nova poznanstva in nove pogovore.

Shirting

Temeljite na družbeni odgovornosti.

Elena: Odgovornost se širi tudi z informacijo, da sama odgovornost ni nujno nekaj težkega ali celo nemogočega. Ogovorno ravnanje od posameznika neredko zahteva minimalen vložek truda, posledice pa so lahko čudovite, sploh v končnih rezultatih, ko se odgovorna ravnanja posameznikov seštejejo in potencirajo v dvigu splošne blaginje in humanosti.

Prevetrili ste družbo, odvisno od nakupovanja – kupujem, torej sem. S poudarjanjem katerih vrednot dajete odgovor na problematiko potrošniškega ravnanja?

Elena: Namesto lastništva poudarjamo izkušnjo. Odločamo se za 'biti', da bi 'imeti' med potrošniki izgubil nezdravo privlačnost. Ne potrebujemo kopičenja stvari, oblačil, ampak bogastvo izkušenj. Vsaka srajca predstavlja novo. Imej srajco, a jo daj naprej. Deli srajco in deli izkušnjo.

Neja: Trenutno je ves sistem zasnovan k spodbujanju kopičenja stvari. Ne potrebujemo jih, a so lahko dosegljive. To nas vedno znova zapelje. V psihologiji človeka je, da za nas, ko nekaj imamo, to kmalu nima več vrednosti. Hočemo več, nekaj drugega. Pri Shirtingu želimo vzpostaviti drugačen sistem. Poskušamo biti samokritični. Namesto kvantiteti dajemo prednost kvaliteti.

Shirting

Neja in Lucija, kakšna občutja si kot modni oblikovalki želita zbujati v ljudeh, ki nosijo srajce Shirting?

Neja: Želimo si, da ljudje v naših srajcah doživljajo življenje. Srajce v tako kratkem času ne dojemaš kot še eno oblačilo iz omare, ampak ima zate čisto poseben pomen. Želiš, da so trenutki, ko jo nosiš, posebni, ker veš, da jo boš kmalu predal naprej.

Lucija: Tudi vrednost slovenskega oblikovanja, kakovost oblikovalskih oblačil in vrednost lokalne produkcije- vse to je v celoti dano vsakemu uporabniku srajc Shirting.

Že na samem začetku ste Shirting zastavili kot kontinuiran projekt, ki se razvija v edicijah. Z vsako se nadgrajuje – s tokratno, deveto, že premore mednarodne razsežnosti. Imate vizije nadgradnje, ga postaviti še stopničko višje?

Elena: Vsaka edicija je zgodba zase, vse pa povezuje ista vsebina. Deveta je prva edicija, s katero se širimo prek slovenskih meja. V nadaljevanju naj bi se ta zgodba nadaljevala, želimo jo odpreti večjemu krogu tako oblikovalcev kot uporabnikov. Želimo razširiti dostopnost oblikovalskih izdelkov čim večjemu krogu ljudi in ustvarjati pozitivne spremembe v odnosu do ljudi in okolja.

Shirting

S tem namenom ste za širšo javnost odprli prvo Shirting info točko v Mestni galeriji v Ljubljani.

Neja: Obiskovalci lahko na info točki izvejo vse o Shirtingu, obenem si izberejo srajce slovenskih oblikovalcev, ki jih lahko dobijo v brezplačno desetdnevno uporabo. Po zaključku se srečajo z naslednjim uporabnikom in mu srajco predajo. Prek spletne strani (shirting.si, op. a.) je možna tudi predhodna rezervacija.

V okviru rezidence Ministrstva za kulturo ste v Londonu že izvedli prvi del Shirtinga. To pomeni, da gre pri projektu tudi za spajanje različnih kultur.

Lucija: Seveda! Vloga projekta ni le v promociji slovenskega oblikovanja. Bistveni so direktno povezovanje med oblikovalci in uporabniki, dostopnost izdelkov ter brisanje mej elitizma. Z zadnjo edicijo smo možnost izkušnje podali londonskemu občinstvu in odprli možnost slovenskemu, da izkusi srajce, ki so jih oblikovali angleški oblikovalci.

Neja: Gre za spajanje dveh kultur, ki si pravzaprav nista tako daleč. V Londonu nismo le predstavili srajce slovenskih oblikovalcev, ampak smo londonskemu občinstvu ponudili izkušnjo slovenskega modnega oblikovanja.

Shirting

Kakšen je odziv Londončanov?

Neja: Londončani so bili nad srajcami navdušeni. Srajce domačih oblikovalcev, ki smo jih vzeli s seboj, so krožile po Londonu, nosili so jih različni ljudje. Če bi bil projekt bolj finančno podprt, bi lahko naredili še marsikaj več.

Pa so domači oblikovalci za uspešnost projekta primorani slediti tujim trendom, se jim podrejati? Prek naših meja verjetno pričakujejo, da smo v koraku z njihovimi načeli.

Lucija: Modni trendi ne igrajo pomembne vloge. Želimo, da vsak oblikovalec izrazi svojo identiteto in estetiko. Srajca je kos, ki predstavlja oblikovalčevo razmišljanje, vizijo, kreativnost. Je unikaten oblikovalski izdelek. Seveda pa so domači oblikovalci pod vplivi modnih trendov, in to je prepoznavno v njihovih kreacijah.

Neja: Čar je ravno v tem, da oblikovalec da v srajco delček sebe; svoj način izraza. Ne želimo imeti kopice srajc, podrejenih trenutnim modnim trendom, saj bi to bilo povsem v nasprotju s tem, kar zagovarjamo - 'slow fashion', počasno modo. Trendi se menjajo prehitro. Vsak kos je drugačen, s svojim značajem - kot ljudje, ki so jih oblikovali.

Shirting

Srajco – in ne kateri drug kos – ste izbrali zato, ker ...

Elena: Bela srajca je oblačilni evergrin - kos z dolgo zgodovino. V oblikovnem smislu ponuja veliko možnosti kreativnega izražanja, zanimiva je z vidika konstrukcije in modelacije, ponuja pester nabor detajlov. Spremenljiva je v materialih, barvah, vzorcih. Obenem pa kos, ki ga hitro menjujemo in z njim vnašamo raznolikost v osebni slog.

S tem pravzaprav brišete mejo med modo in umetnostjo.

Neja: Shirting se organsko razvija, raste ... Morda je na začetku resnično obstajal nekje na imaginarni meji med modo in umetnostjo, zagotovo pa postaja nekaj več. Ljudi vabi k sodelovanju, jih izziva in sooča s problematiko hitre mode, nagovarja k spremembi obstoječih paradigem. Počasi postaja življenjski slog.

Lucija: To bi lahko trdili za segment izdaje - javne predstavitve edicij in njihovih vsebin. Običajno vsako predstavimo v obliki razstav, pri peti smo vključili še instalacijo in performans. Tega vključuje tudi tokratna, deveta. Omenila bi še šesto edicijo, ki je bila del spremljevalnega programa Grafičnega bienala in povezuje modo in umetnost. Navdih zanjo so bila umetniška dela slovenskih umetnikov. V srajce so vključene oblikovalske interpretacije teh del.

Shirting

Kako pa ste navezali stik s tujimi oblikovalci?

Elena: Različno. Nekaj smo jih imeli na seznamu že pred odhodom, pri drugih prek britanskega konzilija in slovenske ambasade v Londonu, tudi prek slovenskih oblikovalcev, ki tam živijo in ustvarjajo. Eno nam je priporočila londonska 'shirterka' - takoj po povabilu je stekel dialog in nastalo je krasno in uspešno sodelovanje.

Fascinantno je opazovati demografijo ljudi, vključenih v projekt.

Neja: Res je. Tako zelo so različni, toliko zgodb imajo v sebi. Skupno pa jim je eno - želijo si spremembe.

Shirting

In postanejo kazalec, da ustvarjate nekaj boljšega. So odzivi ljudi, ki nosijo srajce, glavni motiv projekta - vas ti najbolj razveseljujejo, napolnijo z zagonom, da ga nadaljujete in širite?

Lucija: Fascinantno je opazovati, kako ljudje sooblikujejo vsebino, jo razvijajo in ji dajejo občutek vrednosti. Navdihujoče je sodelovati z ljudmi, ki verjamejo v podobne cilje in imajo enake vrednote. Vsekakor so ljudje, ki nosijo srajce, v projektu najpomembnejši. Oni so gibalo. Z njihovimi odzivi in komentarji vidimo, v kakšno smer se projekt spreminja, razvija. Zanimanje je prisotno že od samega začetka, zdaj, po treh letih, pa le še narašča. To je najboljše merilo.

Dokumentirate potovanje srajc, izkušnje, ki jih doživljajo?

Neja: Na spletni strani so vključeni vsi uporabniki in predstavljena je celotna zgodovina potovanja vsake srajce. Ne dokumentiramo jih mi, temveč se vsak uporabnik s srajco fotografira. S tem odpiramo prostor kreativnega izražanja vsakega posameznika. Vsaka fotografija je zgodba zase, zabeležen izraz. Nekatere so še posebej zanimive, pričujoče. Lepo je pogledati zbirko slik in ugotoviti, da premorejo ogromno humorja in kanček sarkazma.

Članek je bil objavljen v reviji Story
Fotografije: promocijsko gradivo

Preberite še: Kako izbrati pravi parfum zase?

Priporočamo tudi: Kendall Jenner postala obraz italijanske modne znamke La Perla (FOTO)

Novo na Metroplay: Vloga sodobne ženske | Urška Draž in Sonja Šmuc