Miloš Forman: formanovi duhovi

11. 5. 2007

Medtem ko slikar ustvarja portret lepe muze Ines, ta vidi sliko moža brez obraza in vpraša slikarja: »Zakaj je ta mož brez obraza? « Slikar ji odgovori, da zato, ker je duh. Takrat gledalec pomisli: »Aha, torej ne gre za film o nadnaravnem. Duh je morda ideja, ves čas prisotna v ozadju, ki nikoli ne pokaže pravega obraza, deluje pa prek drugih in je siva eminenca časa.«

Ime, ki je povezano s filmi – o katerih bi se vsakdo strinjal, da so dobri, če ne celo naj­bolj­ši –, z vrhunskimi zasedbami in s kontro­ver­z­nimi pripovedmi, pripada Čehoslovaku, roje­ne­mu pred drugo svetovno vojno, daljnega februarja leta 1932.

Osamosvojitev, smrt in dejstvo življenjske min­lji­­vosti so ga doleteli že zgodaj, saj je starše iz­gu­bil v Auschwitzu, v poznih šestdesetih pa ga je v Združene države pregnala praška po­­­m­lad oziroma sile varšavskega pakta, ki so jo že­lele zatreti. Zaznamovan s koreni­timi spre­membami in s poznavanjem krhkosti živ­lje­nja je pridobil močne spretnosti prikazovanja sveta in perspektive dogodkov, ki jih niti ne prikriva in niti ne favorizira. Zgolj pri­po­veduje.

Pripovedovanje skozi zgodbo in oči posameznika, ki je ves čas v konfliktu z institucijami, je glavna stalnica njegovih filmov. Let nad ku­kavičjim gnezdom, muzikal Hair, Ljudstvo pro­ti Larryju Flintu, Amadeus in Človek z lune so polni posameznikov, ki se znajdejo v kontroverznih družbenih situacijah in imajo razu­me­va­nje gle­­dalca vedno na svoji strani. Forman se dis­kretno, tako kakor tudi pripoveduje, pred­sta­vi kot vizualni kritik družbenih anoma­lij in za­š­čit­nik posameznika. Zaplet njegovih fil­mov pa hodi z roko v roki s kmečko pametjo in po­šte­no igro. Življenja. Nekoč je de­jal, da je namembnost institucij, da služijo po­samezniku in družbi, in ne obratno. A se hitro zgodi, da institucija postane sama sebi namen, posamez­nik in družba pa žrtvi njene ideologije. Tako je konflikt med posameznikom in takšno institucijo neizbežen.

Formanovo poslanstvo je biti torej povezovalec med objektivom, platnom in projektorjem, ki ne razlaga in ne obsoja, je le nemi in nevid­ni opazovalec. Gledalec naredi vse drugo, kar daje tudi moč njegovim filmom: distanca, s katero režiser le opazuje proces, brez pou­dar­janja in dodajanja umetne napetosti, ustva­ri prostor za interakcijo vseh vpletenih. Gleda­lec se nato odloči sam.

V najnovejšem Formanovem filmu Goyeve pri­kazni, biografski drami o Francescu de Go­­yi, se zgodba dogaja skozi oči tega na­dar­je­nega in navzven nenavadnega špan­ske­ga sli­karja, ki je živel na prehodu med tem­no do­bo španske inkvizicije in prihajajočega raz­svet­­­ljenega devetnajstega stoletja. Podobnost med ustvarjalcem zgodbe in nosil­cem filmske stvaritve je, da se je tudi Goya do­­tikal perečih in nevarnih tem svojega časa in si tako celo prislužil naziv kontroverznega umet­nika, s po­ten­cialno velikim številom sov­ra­ž­­nikov. A na pri­pombo lika Očeta Lorenza, da si s svoji­mi kritičnimi podobami nabira veliko število so­vražnikov, mu de Goya nezaskrbljeno odgo­vo­ri, da ima na srečo nekaj zelo pomembnih prijateljev.

De Goya se kritičnemu pričanju o družbenih do­godkih, ki so ponazarjali vladajoče delo in­­kvizitorjev in njihovo odreševanje ljudi, ne od­­reče, čuti ga kot izpolnjevanje svojega po­slan­stva. Pripoveduje skozi slike, ščitita pa ga predvsem lastni genij oziroma osupljiva sli­­­kovna sposobnost, s katero je bil vpoklican tu­di kot kraljevi slikar. Svojo izključenost iz sve­ta in nadaljevanje poslanstva podkrepi še s psi­­ho­somatsko distanco, saj za zunanji svet po­­s­tane resnično gluh. Ostanejo mu le oči in platno.

Upodobljena pravilnost ter neizkrivljanje res­nične podobe in lepote subjektov je sicer ža­lila vladajočo sveto in kraljevo pisarno, vendar ga je kazni poleg ‘gluhe nevpletenosti’ od­rešila še naglica spreminjajočega se stanja dobe, ki ji je bil priča. Nemirnost časa mu je omogočila mir pri delu, saj je ostajal zbrani očividec, medtem ko se je vladajoči režim tepel za lastno usodo in preživetje. Med liki, ki slikarja obkrožajo, je tudi edini, ki do konca zgodbe ne odstopi od svojega poslanstva, kljub kontroverznosti pa ga, podobno kot Formana, nikoli nihče ni (sodno) preganjal.

Film, ki nosi žalostno zgodbo, a človeka ne prizadene, ker je iskren, je film, ki ga človek pri­­poroči vsakomur, a nikomur ne privošči, da bi to dejansko doživel. In tudi v de Goyevi ko­ži ne, saj ga kljub odpornosti proti uradnemu nesmi­slu in vladajočim teorijam, ki v praksi ne delujejo, nihče dejansko ne vidi in sliši. Usojeno mu je, da videne slike prenese naprej. Je hkrati vpleten in izključen.

In drugi liki? Oče Lorenzo bi lahko sim­bo­­­li­­ziral dvolično naravo človeka, ki se skozi evo­lucijo jaza razvija v puhlo gmoto prin­ci­­­pov; nesrečni lik de Go­yeve mu­ze, Ines, pa je zaradi naiv­ne morale pre­­puščena (ne)milosti drugih in bi lah­ko simbo­li­zirala ljudstvo.

Da vsakdo teži k miru in izpolnitvi svojega poslanstva, bi bil v grobem lahko zaključek zgodbe. Način in posledice, ki jih človek pu­sti, pa so ključnega pomena. Za vse.

Luana Maliqi

Fotografija: Rexfeatures