Tibet chic

16. 3. 2008

Najvišji vlak na svetu, ki vsak dan sopiha na svoje 48-urno potovanje iz Pekinga, je poskrbel, da je Tibet danes bolj dostopen kot kdaj prej. Turizem pa prinaša s seboj tudi temno plat zgodbe.

S pompom ob odprtju novega odseka proge in svežega poglavja kitajske zgodovine se je končala zgodba, ki si jo je v dvajsetih letih prejšnjega stoletja zamislil oče kitajskega naroda Sun Jat Sen. Tibet chic je z novo železniško progo, dokončano kar leto dni pred rokom, postal glavna trendna fraza premožnih Kitajcev. Še pred 10 leti je bilo število domačih turistov v Tibetu zanemarljivo, danes pa prav ti divje derejo v Lhaso z vseh koncev Kitajske in številčno presegajo tuje popotnike v fantastičnem razmerju 10 : 1.

V Lhasi se ob razcapanih, s srcem predanih romarjih, ki se z ljubeznijo in oguljenimi koleni plazijo po korah okrog samostanov, samovšečno sprehajajo nadvse pomembni partijski aparatčiki in mladi japiji, oblečeni v znamki Gucci in Prada. Menihi so ujeti v kolaž kitajskih prostitutk, preteče tajne policije in oportunistov na lovu za bogatimi lokalnimi mineralnimi viri.

Kolonizacija se dogaja pod pretvezo, da gre le za zvišanje standarda in ekonomsko blaginjo v baje primitivni in nerazviti tibetanski regiji, oblasti pa s stalnim nadzorom menihov in verskih voditeljev ter prirejanjem družbene realnosti izvajajo kulturni genocid nad tibetanskim ljudstvom.

Tri ure proč od Lhase, čez pet kilometrov visok prelaz leži Nam Tso, eno izmed najbolj svetih in najvišje ležečih jezer na svetu. Medtem ko se je še pred prihodom prvega vlaka v Tibet tu sprehajala le peščica turistov, danes obale jezera spominjajo na divji sejem prodajalcev spominkov, lastnikov zgaranih jakov in preprodajalcev poceni nepalskega kiča.

Avtobusi v trumah derejo v ta sveti kraj po sveže asfaltirani cesti, turizem pa nadaljuje tisto, kar je začela nasilna asimilacija pred desetletji. Denarja za izgradnjo megalomanske rekreacijsko-počitniške infrastrukture po vsem Tibetu vladi v Pekingu ne bo nikoli zmanjkalo, načrtovane pa so tudi tri nove železniške proge, ki bodo segale globoko v osrčje pokrajine.

Zahod se ne zmeni prav dosti za tovrstno početje. Tibetanski budizem je sila priljubljena in trendna filozofija, dalajlama eden izmed najbolj karizmatičnih voditeljev in dejstvo, da bi kdo hotel kaj slabega storiti ubogim, nedolžnim menihom, se zdi nepojmljivo. »To so interne kitajske zadeve, « radi rečejo tuji tu­risti, ki v Tibetu skoraj ne vidijo več Tibetancev. Peščica zanesenjakov za osvoboditev regije izpod kitajskega jarma pa že leta zaman zavija v luno.

Rastoči ‘go west’ naval, ki ga krepko subvencionira vlada, bo, tako kot v Ameriki ob odprtju železnice na zahod, spremenil Tibet v še eno holistično pokitajčeno provinco, Tibetance pa v manjšino na lastnem ozemlju. Tibetanska vlada v izgnanstvu poziva k boj­kotu nove železnice, saj predobro ve, kaj za tibetanski narod pomeni železnica, ki zmore prevoz več kot sto tisoč ljudi na mesec. Tibet, ujet med materializem kolonizatorjev in lastno politično impotenco, tako ostaja le še ena nema priča in marsikdo še vedno noče slišati za srednjo pot.

Obvezno branje

Heinrich Harrer: Sedem let v Tibetu

Pot raziskovalca in osebnega prijatelja dalajlame iz taborišča čez pekel mraza in ledu v tujcem takrat prepovedano Lhaso tik pred kitajsko okupacijo samostojnega Tibeta. Tudi film z ultrašik Bradom Pittom v glavni vlogi.

1001 Pearls of buddhist wisdom

Zbirka najpomembnejših modrosti budizma, od japonskega zena do tibetanskih tantričnih naukov. Filozofski vidiki resnice, miru in razsvetljenstva.

James Hilton: Lost horizon

Knjiga, ki je iznašla besedo ‘shangri-la’. Ugrab­ljeni popotniki se znajdejo sredi pozabljenega raja na Himalaji, kjer menihi poznajo skrivnost večnega življenja. Toda – ali je res vse tako nedolžno, kot se sliši?

Dalai Lama: Ancient wisdom, modern world

Knjiga, ki jo mora prebrati vsak človek. Modri nasveti gospoda Tenzina Gyatsa naj vam sežejo do srca.

Besedilo in fotografije

Aleš Bravničar

ELLE April 2008