Pereč problem modne industrije: Neenakost spolov zamaskirana z vizualno reprezentacijo žensk na modnih revijah in v kampanjah

30. 7. 2023
Pereč problem modne industrije: Neenakost spolov zamaskirana z vizualno reprezentacijo žensk na modnih revijah in v kampanjah (foto: Profimedia)
Profimedia

Modna industrija ima ženski obraz in moškega vodjo. 

Ženske so v modni industriji muze in največje potrošnice, njen stereotipičen obraz in pogosto ciljna publika. Prevladujejo tako na modnih brveh, dogodkih in kampanjah (slabih 80% modelov je žensk) kot tudi v trgovinah, kjer za oblačila in dodatke zapravijo 226% več kot moški. So neomajne predstavnice in usmerjevalke mode, ki niti v industriji, ki naj bi bila tipično ženska, niso enakovredne moškim. Še vedno smo namreč ukalupljeni v zastarelih idejah o razdelitvi vlog, vplivu in moči, še vedno preveč ignorantni in popustljivi do družbenih neenakosti. 

Armani Privé jesen 2023

Večina svetovnih panog se sooča z učinkom steklenega stropa, ki se nanaša na spolno hierarhijo v dosegljivosti uglednih položajev. Ker so karierne možnosti zaradi diskriminacije in izključevanja bolj omejene na vrhu hierarhije, naj bi ženske zasedale delovna mesta po nevodilni vertikalni karierni osi. Svetovalno podjetje McKinsey & Company je leta 2018 poročalo, da, čeprav ženske zasedajo večino začetnih modnih delovnih mest, oblikujejo oblačila za manj kot 50% znanih ženskih blagovnih znamk in vodijo le 14% večjih modnih hiš. Večnacionalno podjetje PricewaterhouseCoopers (PwC) je naslednje leto v lastni raziskavi prišlo do podobnih zaključkov; ženske so takrat predstavljale 73% zaposlenih v trgovinah z oblačili in 78% vseh študentov na vodilnih svetovnih modnih šolah, vseeno pa so vodile zgolj 12.5% modnih hiš, uvrščenih na seznam Fortune 1000. Prav tako so ženske v manjšini tudi v upravnih odborih in imajo posledično manj možnosti za vplivanje na industrijo, katere cilje zaradi naravnanosti panoge razumejo intimno in neposredno. Po podatkih revije Drapers, ki pokrivna modni maloprodajni sektor, so v Veliki Britaniji ženske marca letos zasedale le 32% položajev v upravnih odborih, od tega pa jih je zgolj 23% delovalo v vodilnih vlogah, kot so CEO, CFO in predsednica odbora.   

Rei Kawakubo, modna oblikovalka, ustanoviteljica in kreativna direktorica Come des garçones 

Ne le stekleni strop, v modni industriji je potrebno razbiti stekleno modno pisto. Navidezna in površinska vizualna zastopanost žensk v panogi se ne sklada z bizarno nizkim procentom vodilnih vlog, ki jih te zasedajo. Moški tako lažje napredujejo in za isto vlogo prejmejo višje plače tudi v industriji, v kateri prevladujejo ženske, soočene z nevidno oviro svojega spola in škodljivih, a zakoreninjenih stereotipov, ki ga obdajajo (podobno se dogaja v zdravstveni negi, poučevanju in socialnem delu). Nosečnost, menstruacije, čustvenost, nezadostne ambicije in slabše kompetence so pogosti prazni, nesmiselni in statistično napačni razlogi za previdnost pri postavljanju žensk na prominentne položaje. Ker naj bi moški posedovali več značilnosti, ki se ujemajo s karakteristikami prototipnega menedžerja, tako lažje izpolnjujejo naše predstave o tem, kakšen naj bi bil vodja. 

V modni industriji se dvojni standardi kažejo tudi v odnosu javnosti do zanimanja posameznika za modo. Ženska, ki se ukvarja s svojim videzom, je hitro označena za narcisoidno, lahkomiselno in površinsko, za prikupno neumno in ne najbolj sposobno. Kaj pa moški, ki nosi nekaj drugega, kot kratke hlače in majico? Genialen. Urejen. Zagnan. Zvezdniki, ki se na rdečih preprogah pojavijo v standardnih črnih oblekah? Klasični. Elegantni. Najbolje oblečeni večera. Na podlagi česa? Golih predsodkov. Ženske ne morejo biti lepe, modne, inteligentne, izobražene in kompetentne hkrati, moški pa so, ko združujejo dve od teh lastnosti, skoraj nadnaravna bitja. Ta arhaičen in arbitraren narativ ne škoduje le socialnemu statusu žensk in našim možnostim, temveč tudi podjetjem samim. Raziskave podpirajo enakovrednost spolov in dokazujejo, da spolno raznolika podjetja, sploh ta, kjer ženske zasedajo vsaj 30% vodilnih vlog, prekašajo svoje konkurente, ženske direktorice pa so bolj učinkovite, kreativno usmerjene in povezane s sodelavci kot moški (Leadership Circle, 2019). 

Stella McCartney, modna oblikovalka 

Dejstvo je, da se modna industrija spopada z velikim problemom neenakosti spolov. Dejstvo je, da ženske občutno težje pridejo do vodilnih funkcij, čeprav so za njih kvalificirane in dokazano pripomorejo k učinkovitosti in uspešnosti podjetja. In dejstvo je, da ženske razumemo ženske, kot nas moški nikoli ne bodo mogli. Zato je dejstvo tudi, da napredek in razvoj modne industrije ležita v večji raznolikosti in enakopravnosti. 

Fotografije: Profimedia

Preberite še: Queer stoletje: LGBTQ+ skupnost kot muza couture oblikovalcev

Priporočamo tudi: Kako močno vas omejuje lasten strah in koliko ste zaradi njega že zamudili? O tem odkrito in zelo osebno naša novinarka